CO2 — en miljøfare uavhengig av temperaturøkningen !

Dessverre for FrP og andre klimaskeptikere, så har det lite å si om temperaturøkningen skyldes solaktivitet eller CO2, fordi økt CO2 i atmosfæren kan gjøre stor skade uten å påvirke klimaet vårt. Når konsentrasjonen av CO2 øker, så tas denne gassen opp i havene. Da skjer det en forsuring. I ekstreme tilfeller vet vi hva som er konsekvensen. Sur nedbør fra Stor-Britannia la alle innsjøer brakke i Sør-Norge på 80-tallet. Havene er heldigvis for store til at slike akutte situasjoner vil oppstå, men selv små endringer i surhetsgraden påvirker miljøet i havet. skriver dr.scient og styremedlem i Drammen Venstre, Ulla Nordgarden i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Strand, spor

Foto: Microsoft

Korallrev er avhengig av karbonatmolekyler i vannet for å bygge skallet sitt. Ved en forsuring vil disse bli mindre tilgjengelige. Korallrevene er allerede redusert med 30% på verdensbasis, på grunn av økt temperatur (menneskeskapt eller ikke). Den kombinerte effekten av økt temperatur og forsuring vil akselerere nedbrytningen. Med den estimerte økningen i vanntemperatur og en dobling eller tredobling av CO2-nivået i atmosfæren vil korallrev være sjeldne allerede i midten av dette århundret. Korallrevene er ikke bare vakre å se på. De representerer livsgrunnlaget for en mengde arter av fisk og andre organismer, i tillegg til at de danner basis for industri og turisme for mange hundre millioner mennesker som bor langs kyster rike på korallrev.

CO2 påvirker også fisk. Biologien er konservativt innrettet etter bestemte surhetsgrader og forskyvninger i disse endrer fiskens respirasjon (pust), sirkulasjon (blodomløp), metabolisme (omsetning av fett, proteiner og karbohydrater) og forplantning. Resultatet vil bli redusert vekst og populasjonsstørrelse, noe som vil påvirke fiskeriene kraftig. Dette kan ramme rike Norge, men vil antagelig først ramme allerede vanskeligstilte fattige land, hvor havene er varmere.
I kystsonen vil selv moderate økninger i CO2 påvirker bunnlevende organismer. Skalldyr, skjell, snegler og kråkeboller får tynnere skall ved forsuring. Dette påvirker vekst, forplantning og mulighet for beskyttelse. Dette vil igjen påvirke millioner av mennesker som har sitt levebrød av disse ressursene.

Framtida

Foto: Venstre

FrP mener FN’s klimapanel driver skremselspropaganda for å få oss til å endre måten vi lever livet vårt på. Dessverre er det uomtvistelig at vår forurensing nå får konsekvenser for livet på jorda. Forsuring av havene vil føre til dramatiske endringer i økosystemene, og endringene vil komme enda raskere dersom vi begynner å pumpe CO2 ned i havet for å redusere de atmosfæriske utslippene. Når vi i tillegg vet hvordan disse endringene vil fjerne levegrunnlaget for hundre millioner av mennesker, er det ren egoisme å motarbeide reduksjoner i CO2 utslipp. Vi må redusere utslippene, lokalt og nasjonalt.

Ettersom klimaskeptikerne generelt er mistenksomme til forskerkildene vi miljøentusiaster støtter oss på, kan jeg opplyse om at informasjonen er hentet fra Journal of Geophysics Research, 110, 2005, så kan dere selv sjekke kvaliteten på metoder og statistikk.

Ulla Nordgarden

Foto: Asgeir Osnes

Ulla Nordgarden
Dr.Scient

Tidligere publisert av Drammen Venstre:

Ta klimaet på alvor, Hoffmann!.

Klimaforlik? Velkommen etter AP!.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**