Det tok altså over 5 måneder før jeg fikk svar, og da først etter gjentatte purringer både muntlig og skriftlig. Jeg sendte i tillegg brev til administrasjonssjefen og klaget på brudd i den offentlige forvaltningen i Alstahaug kommune. Dette breve ble for øvrig heller ikke registrert i kommunens postregistreringssystem.
Som et liberalt parti har Venstre stått i spissen for offentlighet, åpenhet og redelighet i forvaltningen. Som Venstre-velger måtte jeg derfor reagere da jeg ble utsatt for en saksbehandling av Alstahaug kommune, som etter min mening var høyst kritikkverdig. En klage til Sivilombudsmannen ble derfor sendt.
Etter at Sivilombudsmannen kom inn i bilde har jeg fått en beklagelse fra Alstahaug kommune for at forvaltningslovens bestemmelser ikke ble ivaretatt. Alstahaug kommune har i tillegg måttet gjøre rede for til Sivilombudsmanne for hvilke rutiner kommunen har for journalføring av e-post, (jfr. brev av 06.07.2007. fra Sivilombudsmannen til Alstahaug kommune).
Det er avgjørende for kommunens legitimitet i befolkningen at kommunen følger de omfattende lover og regler som gjelder for forvaltningen. Som Venstres representant vil jeg derfor arbeide for at vi som borgere får en rettferdig behandling og den service vi har krav på når vi henvender oss til den offentlige forvaltningen i Alstahaug kommune. De som arbeider i kommunens administrasjon er til for oss borgere, og ikke omvendt!