Alstahaug kommune innklaget til Sivilombudsmannen

Den 18.06.07 sendte jeg en henvendelse til Sivilombudsmannen. Bakgrunnen for denne henvendelsen var at jeg som borger i Alstahaug kommune måtte vente over 5 måneder på svar etter en skriftlig henvendelse til kommunen. I tillegg hadde jeg ved en tilfeldighet blitt oppmerksom på at ingen av mine henvendelser var blitt registrert i kommunens postregistreringssystem, verken de som ble sendt via mail eller de som ble sendt via posten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Det tok altså over 5 måneder før jeg fikk svar, og da først etter gjentatte purringer både muntlig og skriftlig. Jeg sendte i tillegg brev til administrasjonssjefen og klaget på brudd i den offentlige forvaltningen i Alstahaug kommune. Dette breve ble for øvrig heller ikke registrert i kommunens postregistreringssystem.

Som et liberalt parti har Venstre stått i spissen for offentlighet, åpenhet og redelighet i forvaltningen. Som Venstre-velger måtte jeg derfor reagere da jeg ble utsatt for en saksbehandling av Alstahaug kommune, som etter min mening var høyst kritikkverdig. En klage til Sivilombudsmannen ble derfor sendt.

Etter at Sivilombudsmannen kom inn i bilde har jeg fått en beklagelse fra Alstahaug kommune for at forvaltningslovens bestemmelser ikke ble ivaretatt. Alstahaug kommune har i tillegg måttet gjøre rede for til Sivilombudsmanne for hvilke rutiner kommunen har for journalføring av e-post, (jfr. brev av 06.07.2007. fra Sivilombudsmannen til Alstahaug kommune).

Det er avgjørende for kommunens legitimitet i befolkningen at kommunen følger de omfattende lover og regler som gjelder for forvaltningen. Som Venstres representant vil jeg derfor arbeide for at vi som borgere får en rettferdig behandling og den service vi har krav på når vi henvender oss til den offentlige forvaltningen i Alstahaug kommune. De som arbeider i kommunens administrasjon er til for oss borgere, og ikke omvendt!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**