2 + 2 = Ordfører Vestby og tap av natur- og friluftsområder

Ordføreren er i sitt innlegg i Amta 8. januar fornøyd med prosessen som førte til at Holt skog og Måna ble avsatt som næringsområdet, og tror miljøeffekten blir god. Det betyr jo ikke at resten av kommunestyret og befolkningen er fornøyd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Næringsutvikling ble ifølge Vestby valgt som et hovedfokus i kommuneplanen "etter en prosess mellom administrasjonen og politikerne" Det var først og fremst kommunestyreflertallet bestående av Høyre, FRP og PP som drev igjennom Kommuneplanen, også med de endringer som ble gjort i innspurten. Holt Skog ble tatt inn i planen veldig sent, og var på ingen måte gjenstand for en lang og grundig behandling. Når så store og viktige avgjørelse skal tas som berører så mye av Frognbygda, bør ikke en prosess gjennomføres i full fart like før et valg. Det kan se ut som om "grønn strek" ble satt for å sikre en utbygging, ikke for å verne marka.

Ordføreren unnlater også å nevne underskriftskampanjer som har engasjert store deler av den stemmeberrettigede delen av Frogns befolkning. Navnelistene ble ikke sendt til fylket. God prosess, ordfører?

Ordføreren sier at kommunen får mange nye arbeidsplasser. Mener ordføreren at Gresvig-ansatte som har disse jobbene i dag skal miste dem? Motoren i Holt skal nemlig være et stort sentrallager for Gresvig, som legger ned sine anlegg i Oslo, Fredrikstad og Askim. Det er ifølge Gresvig ca. 200 familier i Askim-Hobøl-Ørje-området som nå skal pendle til Drøbak hver dag. Dette kaller ordføreren bærekraftig: "Klimaet på kloden er ute av kontroll. Kanskje kan vi bidra til å redde situasjonen? ( ). Uten å forhåndskonkludere tør jeg påstå at kortere vei på jobben er et ønsket tiltak," sier Vestby.

Gresvig-ansattes merpendling vil bety 16.000 km hver dag herr Ordfører, altså 200 biler som kjører 80 km. Eller ønsker Ordføreren å spandere en ny bussrute? Er det greit at 200 arbeidstagere i Askim kommer sent hjem til sine familier? Dette er hverken "bærekraftig næringsutvikling" eller god familiepolitikk. Boligprisene i Frogn er vel det dobbelte av hva de er i Ørje. Det kommer til å merkes i familieøkonomien til de som ønsker å flytte Frogn for å slippe pendlingen.

I dag er det fire partier som går mot utbygging, Venstre, SV, KrF og Senterpartiet. Arbeiderpartiet signaliserte også etter valget at utbygging av Holt skog ikke var en hellig sak. Ordførerens bruk av ordet "VI", må derfor etter min mening være et uttrykk for "meg" og "Høyre".

Ivar R Eide
Frogn Venstre