— Bybane må være første prioritet

Det er åpenbart at bybane er det aller viktigste samferdselsprosjektet vi må få i boks her i fylket de neste årene, sier Helge Solum Larsen (V) til Aftenbladet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

— Det vil ikke være i folks interesse å bygge nye veier inn til Stavanger-området, hvis bilene ikke kommer videre herfra. Det viktigste for å få en bedre trafikkavvikling her på Nord-Jæren, vil være å få bybanen på plass så fort som mulig. Noe annet vil være miljøpolitisk uforsvarlig, sier stavangerpolitikeren som også er leder av Rogaland Venstre.

Stavanger Venstre fremmer et resolusjonsforslag om dette på årsmøtet i fylkeslaget i helgen. Solum Larsen tar det for gitt at den vil bli vedtatt.
— Så at bybanen må komme først er overhodet ikke en kontroversiell sak i Venstre?
— Nei, i kollektivtrafikkpartiet Venstre ville det motsatte ha vært kontroversielt. Vi er et parti som tar klimautfordringene på alvor. Venstre gikk i bresjen for et offensivt klimaforlik, nå må vi omsette det til lokal handling.

Bybanen får full støtte fra Venstres leder Lars Sponheim. Han er allerede nå soleklar på at bybanen må fram: – Venstre er kollektivpartiet framfor noen, sier Sponhaim.

Les mer i Aftenbladet her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**