Årsmelding fra fylkestinggruppa 2007

Årsmeldinga fra fylkestingsgruppa er delt i to, – før og etter valget i september 2007.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

1. Fra januar til valget.

Øystein Haga

Foto: Venstre

Venstre har i vært representert av Øystein Haga i fylkestinget med Torunn Haugen som vararepresentant. I perioden fram til valget har det vært 5 møter i fylkestinget innebefattet budsjettmøte. Det har vært en del samarbeid med de øvrige opposisjonspartiene H, Frp og PP.

Av verv har Torunn Haugen vært medlem i North Sea Commission, Øystein Haga har vært vararepr. i fylkesutvalget, nestleder i Komité II, styremedlem i Aust-Agder Næringsselskap og Line Mørch har vært medlem av forstanderskapet i Konsesjonskraftfondet.

De viktigste sakene for Venstre i perioden har vært skole/opplæring med bla. fordeling av skoleplasser og økning av lærlingeplasser. Venstre har hatt interpellasjoner bl.a. om "Motorskoler" og skoletilbudene. Videre miljøsaker hvor vi markerte sammenhengen mellom Venstres utspill i valgkampen og arbeidet med transportsaker og ikke minst klimaplanen for AA-fylke.

Både representant og vararepresentant deltok aktivt i valgkampen høsten 2007 hvilket førte til en dobling av Venstrerepresentanter med god margin! Øystein Haga og Marianne Sigurdson Lyngvi ble faste representanter med Anne Midtlien som 1. vara. Haga fikk over 400 personstemmer på andre lister — "slengere".

2. Etter valget

Dei tre første på fylkestingslista, Anne Midtlien, Øystein Haga og Marianne S. Lyngvi

Foto: Venstre

Venstre fikk ikke full uttelling for sitt gode valgresultat da vervene i det nye fylkestinget skulle fordeles, men Øystein Haga fikk fast plass i fylkesutvalget med Marianne Sigurdson Lyngvi som vara. Videre ble Anne Midtlien medlem av representantskapet i Agderforskning, Marianne Sigurdson Lyngvi i Nordsjøkonferansen (Haga som vara).

Det har vært holdt to møter i det nye fylkestinget. Venstre var med å utarbeide felles budsjettforslag for 2008 sammen med H, Frp og PP (opposisjonen). Dette forslaget ble så samkjørt med posisjonens forslag til ett felles budsjettforslag som alle partiene kunne stemme for. Idyll! På siste fylkestingsmøte før jul fikk Venstre v/Marianne Sigurdson Lyngvi fylkestingets enstemmige støtte for å få mer av sakspapirene på nett, bl.a. for å redusere papirmengden fra administrasjonen.

Framover blir det fortsatt viktig for Venstre å arbeide med miljøsaker, og skolepolitikk. På skolefronten blir den nye skolen på Bråstad/Myra helt sentral. Videre er vi spente på hva forslagene til ny regioninndeling får å si for vårt fylke. Som kjent er Aust-Agder Venstre tilhenger av større regioner enn bare Agder dersom vi først skal ha en ny inndeling av landet vårt.

Grimstad 31. januar 2008

Øystein Haga