Tilknytningsveien (R416) fra Risør sentrum til E18 må oppgraderes

Risør sentrum har en utrolig fin plassering med nærhet til skjærgård og havet utenfor, men Risør skiller seg samtidig i stor grad fra de øvrige sørlandsbyene idet disse også har en tilsvarende nærhet til E18.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jan Einar Henriksen peker i artikkelen på behovet for å oppgradere R416

For å få til en positiv utvikling innenfor næringslivet og bosetting er god standard på tilknytningsveien til E18 viktigere for Risør enn for Aust-Agders øvrige Sørlandsbyer.

R416 fra Risør sentrum til Vinterkjær må etter vår mening oppgraderes, der ny tilknytning til E18 og etablering av gang- og sykkelsti samt veg belysning bare er en del av oppgraderingen. I så måte er innspill til Nasjonal transportplan og Regionplan for Agder særdeles viktig, og politisk sett en utfordring for Risør bystyre, idet vi må søke støtte blant våre naboer for å få gehør og gjennomslag for våre behov.

Ny E18 fra Akland til Arendal
Risør Venstre mener også at vi politisk og administrativt må på banen for å sikre utbygging av E18 fra Akland til Arendal. Risør bystyre bør derfor snarest fatte politiske vedtak som sikrer en felles front med de øvrige kommunene for å sikre ny E18 fra Akland til Arendal, og ikke som nå la det være et anliggende kun for Arendal og Tvedestrand. Samtidig er det viktig at de øvrige sørlandsbyene ser vårt spesielle behov for tilførselsvei fra sentrum til E18 og aktivt bistår oss i å nå dette målet.

Jernbane viktig
Overføring av transport fra vei til jernbane er et annet viktig transportpolitisk tema og et viktig mål for Venstre. Skal det være realistisk å få til en høy grad av måloppnåelse her, må det gjøres forskjellige grep. Viktigst for jernbanen er naturligvis trasévalg og høyere hastighet. Gode tilførselsveier og rutetilbud til jernbanens knutepunkter er imidlertid også viktig i en helhetlig tilrettelegging. Bedre tilførselsvei fra Risør sentrum til Akland samt bedre E18 må også ses i et slikt perspektiv. I tilknytning til jernbanens knutepunkter må det for øvrig også legges til rette for lett tilgjengelig og billig parkering.

Venstre vil derfor aktivt jobbe sammen med våre politiske samarbeidspartnere og bistå Gjerstad kommune i deres bestrebelser for å få etablert et nytt jernbaneknutepunkt på eller ved Brokelandsheia. Tilsvarende vil vi aktivt jobbe for å få etablert ny E18 fra Akland til Arendal snarest mulig.

Jan Einar Henriksen
Leder Risør Venstre