Stiller spørsmål om Namsosbanen

Andre N. Skjelstad lurer på om det er det realistisk å tro at Jernbaneverket vil foreta en opprusting av Namsos-banen i nær framtid, eller alternativt kan det være mulig å gi en statlig garanti til eventuelle drivere av Namsos-banen?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

På grunn av økning i råvareprisene på verdensmarkedet er det nytt håp for gjenåpning eller nyåpning av en rekke mineralforekomster i indre Namdal og på svensk side. Dette er i realiteten de mest «naturgitte forhold» vi har til ny næringsaktivitet i Namdalen, sier Skjelstad.

Transportpotensialet for mineraler fra indre Namdal og Stekenjokk i Sverige til havn i Norge kan fort bli i størrelsesorden 2-3 millioner tonn hvert år. Bare aplittforekomsten i Namsskogan alene har et transportpotensial på 1-1,5 millioner tonn årlig.

Skal det transporteres med bil, vil trafikken på veiene i distriktet øke med 260-390 store lastebiler hver dag – og hver vei. Verken veiene eller miljøet for øvrig har en slik kapasitet. Derfor er jernbanetransport eneste alternativ, avslutter Andre N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**