Ikke plass for fattige og bostedsløse i Ski?

Hvordan kan det ha seg, med Høyre som ordførerparti, Frp som støttespiller og omsorgspartiet Krf som haleheng? Dette leserinnlegget sto i Østlandets Blad 31.01.08.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I budsjettmøtet i desember forrige år ble det vedtatt at det skal jobbes videre med alternativer til beliggenhet for midlertidige boliger i Ski, noe Brukerutvalget allerede hadde hatt oppe til grundig politisk behandling. I Brukerutvalget var det tverrpolitisk enighet om etablering av midlertidige boliger nærmest med det samme. I kommunestyret ble saken likevel skjøvet ut i tid.

Vi har vår andel fattige her i Ski og vi har ikke alene et moralsk ansvar, men også en lovbestemt plikt til å sørge for at folk har tak over hodet. Her i Ski har vi i alle år fått anbrakt våre innbyggere på hospits i Oslo, som er uverdig for den enkelte og til irritasjon for Oslo-politikerne, som gjentagende ganger har oppfordret omkringliggende kommuner om å se sin besøkelsestid. Men hva skjer? Til tross for at toppolitikerne i alle partier har sagt at midlertidige boliger for bostedsløse er den viktigste saken i Ski, synes ingenting å skje likevel. Det står riktignok i vedtaket at midler til drift og investering må innarbeides i budsjett og økonomiplan 2008 — 2012. Men det er overhodet ingen garanti for at midlertidige boliger blir i en realitet i økonomiplanperioden.

Jeg kommer til å følge denne saken med argusøyne og vil utfordre samtlige politikere i Ski til å jobbe intensivt for at vi har penger og boliger på plass på minst ett konkret sted i første halvdel av 2009, og ikke ett år senere!

Lisbeth Bøhler
Nestleder, Ski Venstre