Forsøk på livreddende hjelp til Tofte Fritidsklubb

I Driftsutvalgets møte 29. januar foreslo Venstre å overføre mer penger til å oppgradere et nytt Ungdommens Hus på Tofte. Fritidsklubben blir jo kastet ut av Doktorgården 1. juni og trenger et nytt tilholdssted.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I møtet sto videreføring av prosjektet Ungdomskontakten på sakskartet. Det var i denne saken Venstre v/Gunn-Torill Homme Mathisen foreslo å gjøre noen økonomiske grep for å hjelpe klubben til å overleve også etter sommeren, på bekostning av ungdomskontakten.

Venstre foreslo å avslutte prosjektet Ungdomskontakten. For øyeblikket er stillingen ubesatt. Uformelle tilbakemeldinger fra ungdom, foreldre og andre tyder på at ungdomskontakten ikke har fungert optimalt.

Kommunen har lite penger å rutte med og vi må prioritere. Snart er SLT-koordinatoren (samordning av kriminalitetsforebyggende tiltak) på plass og han skal også jobbe med fokus rettet mot ungdommen i Hurum. I tillegg har vi UngiHurum, tidligere Sætre fritidsklubb, med sine populære kurs — og Tofte Fritidsklubb.

Vi vil ikke nedprioritere undommene, men vi ønsker å bruke pengene der vi ser det nytter. Fritidsklubben på Tofte er en velfungerende ungdomsklubb som vi ønsker skal overleve. I Venstre er vi redde for at klubben skal forvitre og dø ut når de blir kastet ut av Doktorgården 1. juni.

Det er satt av noe penger, men vi tror ikke at de ubrukte investeringsmidlene til fritidsklubb, i underkant av kr 450 000, som er overført til 2008, er nok til oppussing og oppgradering av lokaler til fritidsklubb. På den annen side stiller vi oss også litt tvilende til at det trenger å koste 4,5 mill å sette i stand Skoledalen 3 til formålet. Og vi mener at Skoledalen 3 er et naturlig valg for lokalisering av Tofte Fritidsklubb.

Dersom man bruker noe mer penger når man pusser opp Skoledalen 3, vil man dessuten få et lokale der en kan få inn andre aktiviteter også og ikke bare fritidsklubb to kvelder i uken. I tillegg til internettkafe og andre aktiviteter for barn og ungdom, kunne man også bruke et rom til formiddagstreffpunkt for seniorer? Kanskje kunne SLT-koordinatoren få tilholdssted der noen dager i uken? Hva med helsesøster?

Det er mange muligheter, men huset må settes i stand slik at krav til brannsikring og arbeidstilsyn blir ivaretatt. Og det koster penger.

Venstre foreslo derfor å avslutte prosjektet Ungdomskontakten og overføre lønnsmidlene tilhørende prosjektstillingen (60% stilling) til oppgradering av Skoledalen 3 til Fritidssenter for ungdom.

Forslaget falt med 10 mot 1 stemme.

Venstre beklager at vi ikke fikk gjennomslag for vårt forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**