Forgjeves forsøk på å redde frivillighetskoordinatoren

Hurum mister frivillighetskoordinatoren 8. februar og stillingen vil da stå ubesatt helt fram til september. Venstre undrer seg over hvordan det frivillige arbeidet skal koordineres i mellomtiden?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det vi vet er at bl.a. arbeidet med frivillighetsmeldingen blir stoppet, velkomstmapper blir ikke pakket og aktiviteter i frivillighetssentralens regi ikke får oppfølging. Det trengs etter vårt syn fremdeles en person til å samordne tiltak og innsats på Frivillighetssentralen.

I Driftsutvalgets møte 29. januar foreslo Venstre v/Gunn-Torill Homme Mathisen å ta noen grep for å skaffe midler til dette. Det er jo politikernes vanskelige oppgave å prioritere mellom gode saker og Venstre ville gjøre nettopp det.

I saken om Ungdomsrådet som stod på agendaen i møtet, fremmet Venstre forslag om å overføre midlene avsatt til Ungdomsrådet i 2008, totalt kr 97 000,-, til opprettholdelse av stillingen som frivillighetskoordinator i Hurum.

Bakgrunnen for at Venstre gikk inn for å ikke bevilge penger til Ungdomsrådet er som følger:

Venstre tror ikke at Ungdomsrådet vil bli velfungerende uten at en 10% administrativ ressurs følger dem opp. Dette så vi i forrige periode da Ungdomsrådet ble liggende i dvale siden den administrative ressursen forsvant p.g.a. en langtidssykemelding.

Flertallet i kommunestyret vedtok før jul å legge oppfølgingen av Ungdomsrådet på to politiske representanter fra Driftsutvalget og fjerne en administrativ ressurs tilsvarende 10% stilling. Venstre mener det er urealistisk å tro at to representanter fra Driftsutvalget frivillig skal påta seg arbeidet med å følge opp og tilrettelegge for Ungdomsrådets aktiviteter. Dette krever tett oppfølging og en god del tid og er selvsagt ikke noe man får betalt for å gjøre.

Venstre tror ikke at Ungdomsrådet vil blomstre under disse forutsetningene, men forbli sovende. Dette betyr imidlertid ikke at Venstre vil overse ungdommen, vi foreslår at de valgte medlemmene i Ungdomsrådet møter Driftsutvalget fast to ganger i året, en gang om høsten og en gang om våren, der de kan komme med innspill på saker som opptar ungdomsrådet.

Vi må også tenke igjennom; Hva ønsker Hurum med Ungdomsrådet?

Homme Mathisen fremmet slikt forslag:
1. Driftsutvalget innser det ikke er mulig å få til et godt fungerende Ungdomsråd slik den økonomiske situasjonen i kommunen er. Driftsutvalget mener det er urealistisk at to representanter fra utvalget skal ha oppfølgingsansvaret for Undomsrådet, noe som tidligere er estimert til 10% stilling. Ingen representanter fra Driftsutvalget blir derfor valgt til denne oppgaven.

2. Avsatte midler for 2008, kr 50 000,-, og overførte midler fra 2007, ca kr 47 000,-, overføres og brukes til å opprettholde stillingen som koordinator for Frivillighetssentralen i Hurum. Koordinatoren må øremerke noe av sin tid til Ungdomsrådet.

3. De valgte representanter av Ungdomsrådet møter Driftsutvalget to ganger i året og kommer med innspill på saker som opptar ungdommen.

Forslag 1 og 2 falt med stemmetallet 10 -1. Forslag 3 fikk tilslutning av Frp sine to representanter og falt med 10 mot 3 stemmer. Høyre fikk gjennomslag for at ungdomskontakten skal følge opp Ungdomsrådet sammen med to representanter fra Driftsutvalget.

Venstre er skuffet og frykter at vi i tillegg til å ikke ha frivillighetskoordinator i Hurum får et sovende ungdomsråd med kr 97 000,- "på bok".

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**