Prosjekt nytt Strømsø torg vedtatt

Bystyret vedtok i dag å gå videre med prosjektet med å oppgradere Strømsø torg. Venstre stiller seg bak vedtaket. Her er Venstres representant Asgeir Osnes sitt innlegg i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Ordfører!

Venstre stiller seg positiv bak planene for et nytt Strømsø torg. Strømsø har lenge vært lovt en oppgradering. Mot elva har Strømsøsida fått en flott elvepromenade, på Marienlyst kommer et meget flott bad og en ny skole. Området i mellom har behov for en oppgradering, og det er viktig for byen vår å omforme en av de viktige innfallsportene til Drammen fra et nedslitt trafikkområde til et moderne byrom med høy attraktivitet. Venstre støtter visjonene som ligger i forslaget. Forslaget innebærer et torg fritt for privatbilisme. Dette harmonerer godt med Venstres visjon om et mer bilfritt sentrum. Stenging av bybrua for privatbilisme og åpning av Øvre Sund bro forsterker dette. En annen positiv effekt av forslaget er at en del av handlegaten Tollbugata blir gågate. Eg trur at det vil kunne løfte denne gata til virkelig å kunne bli en perle av en miljøvennlig og attraktiv handlegate. Det må derfor samtidig gjøres tiltak slik at siste kvartal av hhv Schultzgate og Tollbugata inn mot Strømsø Torg kan bli attraktive gågater.

Hybridbuss Citaro

Foto: DaimlerChrysler

Venstre vil gjerne påpeke et par punkt som er viktig å huske på i den videre prosessen. Et viktig punkt vil være å legge til rette for at bussene i rushtiden kan stoppe i umiddelbar nærhet til togstasjonen. Dette vil være viktig for å kunne øke attraktiviteten til kollektivtransporten.

Det er også svært viktig å sikre pendlere god tilgang til parkeringsplasser i forbindelse med togstasjonen. Dette fordrer en fortgang i planene for et parkeringshus i direkte tilknytning til togstasjonen. I den forbindelse er det veldig viktig at man bygger framtidsretta, og lager parkeringsplasser med ladestasjoner for elbiler og trygge sykkelparkeringer.

Venstre forutsetter at prosjektet vil oppfylle vilkåra for universell utforming, og at det velges løsninger som muliggjør bruk hele året.

Det er også grunn til å minne om det som har skjedd på andre sida av elva. Når kommunen gjorde en dyr og påkostet oppgradering, kom det investeringer fra næringslivet og private investorer på mer enn det kommunen la ut. En slik investering som er foreslått her, vil altså føre med seg økt aktivitet i næringslivet og flere innvesteringer i områdene rundt.

Venstre vil imidlertid komme med et lite varsku! Dette er en meget dyr investering. Dei fleste prosjekta som er gjennomført i Drammen i det siste har medført betydelege overskridelser bl.a. Ypsilon og det nye badet. Venstre forventer at kontrollen med dette prosjektet blir så nøye og god, at dette ikke gjentar seg. Det må skje en grundig kvalitetssikring av kostnadesestimatene før de legges frem for Bystyret til endelig godkjenning.

Det er en bred politisk enighet i Drammen, at det nå er skolens tur til å bli prioritert. Et samla politisk miljø i Drammen har vedtatt visjonen om Norges Beste Skole. En oppfyllelse av den visjonen vil ikke være gratis. For selv om mye kan gjøres bedre for lite penger er drammensskolen avhengig av betydelige midler i tiden fremover for å kunne bli Norges Beste Skole. Tar man en titt på Økonomiplanen ser man at for resten av denne perioden er økonomien i Drammen veldig trang. Man har ikke ubegrensa midler til å lage Norges Beste Skole. Derfor er det påkrevd at man ved slike store prosjekter som det her er snakk om passer på slik at man ikke får overskridelser som spiser penger fra skolen. For framtida er det også viktig å tenke på at vi må begynne å fylle Drammen med innhold. Vi får no ein by med et flott fasade på begge sider av ei rein elv, og ein by som bruker mye penger på omdømme. Innholdet må være Norges Beste Skole, Norges Beste Miljøby og en by med et innovativt og voksende næringsliv.

Se debatten og Asgeir Osnes sitt innlegg på Drammen kommunes Web TV (velg sak 02/08).

Les oppslag i DT
Får ikke en krone fra skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**