Mer støtte til gratisbuss

– Hva med å sette inn gratisbusser fra klokken 06 til 08 og fra 15 til 17? Da bør det bli mange flere som velger å ta buss, mener Kjell Henriksen i dagens Sideblikk i Agderposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Bussreklame

Foto: H. Bast

Dette er Arendal Venstre helt enig i. Henriksen nevner at “Det lett kan oppstå trafikkork i morgen- og ettermidadgsrushet i Arendal – spesielt i rundkjøringen ved Dampen. Er det mulig å unngå kaos og forsi nkelser når folk skal til og fra jobb?, spør han.

Arendal Venstre har foreslått en utredning av gratisbuss nettopp slik Kjell Henriksen nevner. Vi har vist til et vellykka prøveprosjekt i Tórshavn på Færøyene, og vi vil også vise til Mariehamn på Åland. I Mariehamn, som er en by på om lag 12 000 innbyggere er det gratis ringbuss som går i et åttetal med hyppige avganger nettopp i de periodene Kjell Henriksen foreslår, og litt sjeldnere midt på dagen og på kveldstid. Dette er ei ordning både Mariehamn kommune og innbyggerne er meget godt fornøyde med.

I bystyremøtet 24. januar svarte ordfører Torill R. Larsen på Venstres interpellasjon. Venstres Anne Solsvik kommentere det positive svaret og så fram til videre konkret arbeeid for å finne gode løsninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**