Sverige ligger et hestehode foran oss når det gjelder satsing på miljøtiltak i samferdselssektoren. Vi har mye å lære, uttaler Tenden.
Positiv til rushtidsavgift dersom det er ønsket lokalt
I Stockholm har man to års erfaring med «trängselskatt». Hver passering inn og ut av Stockholm sentrum koster 10, 15, eller 20 kr. avhengig av tidspunkt på døgnet. Tenden ønsker nå å lære av erfaringene, og har møteavtale med medlemmer av den svenske Riksdagen. I Oslo og Akershus er det lokalpolitisk enighet om Oslopakke 3, men det er likevel nyttig å lære av andre storbyer. Det viktigste vi må gjøre i Oslo og Akershus er å ta et krafttak når det gjelder å satse på kollektivtrafikk.
Satser på høyhastighet
Utbyggingen av høyhastigshetsjernbane i Sverige er allerede godt i gang, og Botniabanan skal være klar til 2010. Begrunnelsen for å investere 13,2 mrd i en ny jernbanestrekning, er kapasitesproblemer knyttet til dagens trasé. Dagens stambane er langsom, svingete og bratt. – Det er spennende at svenskene velger å satse på denne måten. Vi har mange av de samme utfordringene knyttet til «gamle og svingete» strekninger. Men i Norge har vi hatt en tendens til å hele tiden reparere på det gamle. Dessuten mener jeg at vi må få ned reisetiden med toget dersom vi skal redusere flytrafikken, uttaler Tenden.