Lærer av svensk kollektivsatsing

Borghild Tenden, stortingsrepresentant for Venstre og nestleder i Transport- og kommunikasjonskomitéen, reiser i morgen til Stockholm for å lære mer om veiprising, rushtidsavgift og det svenske høyhastighetsbane-prosjektet «Botniabanan».

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Sverige ligger et hestehode foran oss når det gjelder satsing på miljøtiltak i samferdselssektoren. Vi har mye å lære, uttaler Tenden.

 Borgild Tenden - stortingsrepresentant for Venstre for Akershus, og nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen.

Borgild Tenden – stortingsrepresentant for Venstre for Akershus, og nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen.

Positiv til rushtidsavgift dersom det er ønsket lokalt
I Stockholm har man to års erfaring med «trängselskatt». Hver passering inn og ut av Stockholm sentrum koster 10, 15, eller 20 kr. avhengig av tidspunkt på døgnet. Tenden ønsker nå å lære av erfaringene, og har møteavtale med medlemmer av den svenske Riksdagen. — I Oslo og Akershus er det lokalpolitisk enighet om Oslopakke 3, men det er likevel nyttig å lære av andre storbyer. Det viktigste vi må gjøre i Oslo og Akershus er å ta et krafttak når det gjelder å satse på kollektivtrafikk.

Satser på høyhastighet
Utbyggingen av høyhastigshetsjernbane i Sverige er allerede godt i gang, og Botniabanan skal være klar til 2010. Begrunnelsen for å investere 13,2 mrd i en ny jernbanestrekning, er kapasitesproblemer knyttet til dagens trasé. Dagens stambane er langsom, svingete og bratt. – Det er spennende at svenskene velger å satse på denne måten. Vi har mange av de samme utfordringene knyttet til «gamle og svingete» strekninger. Men i Norge har vi hatt en tendens til å hele tiden reparere på det gamle. Dessuten mener jeg at vi må få ned reisetiden med toget dersom vi skal redusere flytrafikken, uttaler Tenden.

Her kan du lese mer om Botniabanan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**