De siste ukene har det blitt kjent at omorganiseringen av kollektivselskapene i Oslo har stoppet fullstendig opp. Dette dreier seg om fremtiden for kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, sier Guro Fjellanger. Hun er Venstres representant i bystyrets Samferdsels- og Miljøkomité.
Det var en klar forutsetning fra bystyrets side at trikk, buss og t-bane får drive som selvstendige selskaper, sier Guro Fjellanger. Nå er det all mulig grunn til å tro at morselskapet Kollektivtransportproduksjon (KTP) legger opp til å detaljstyre disse selskapene.
Tidligere styreleder i selskapet Ruter, Bernt Stilluf Karlsen, peker i et notat på at KTP´s pensjonsforpliktelser er dramatisk underfinansiert. Han antyder et etterslep på omkring 1,4 milliarder kroner.
– Hvis dette stemmer er det alvorlig, og det må ryddes opp i, sier Guro Fjellanger. Vi må være sikker på at de midlene vi i fremtiden bevilger til drift av kollektivtrafikk går til et bedre tilbud, og ikke til å dekke gamle pensjonsforpliktelser.
Bystyrevedtaket om organiseringen av kollektivtrafikken forutsatte at driftsselskapene skulle eies av et eget holdingsselskap, for å ha full oversikt over hvilke midler som brukes til henholdsvis drift/frekvens og vedlikehold av skinnegang og vognmateriell.
– Noe av årsaken til at vi har fått et stort etterslep på vedlikehold er at man har manglet oversikt, sier Fjellanger.
Hun varsler at saken blir tatt opp i bystyrets spørretime onsdag.
Fakta:
– Ruter er et felles selskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, som eies 60% av Oslo kommune og 40% av Akershus fylkeskommune
– Kollektivtransportproduksjon (KTP) er heleid av Oslo kommune, og er igjen eier av driftsselskapene for trikk buss og bane i Oslo