Bystyret: Uroet over hastverket i stadionsaken

Venstre behandlet mandag stadionsaken som kommer opp på ekstraordinært bystyremøte onsdag 30. januar. Venstre er uroet over hastverket i denne saken og ser med bekymring på at saken skal behandles uten en grundigere saksbehandling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Raadhuset

Foto: Tore Nilsen

Flere gruppemedlemmer påpekte både direkte faktafeil og unøyaktigheter i sakspapirene. Med Terra saken i friskt minne er det derfor grunn til å mane til såvel forsiktighet som grundighet når bystyret skal forvalte store verdier på vegne av fellesskapet.

Etter Venstres mening er viktige spørsmål ikke tilstrekkelig belyst, eller de bærer preg av partsinnlegg mer enn uhildet og objektiv vurdering av konsekvenser. Uroen hos handelsnæringen i sentrum viser at det her er behov for en uhildet og uavhengig konsekvensanalyse av prosjektet.

Venstre vil derfor gå imot rådmannens innstilling. FUBs manglende evne til å komme med en finansieringsplan hele 9 måneder etter bystyrets vedtak om at dette var et absolutt vilkår for tomteoverdragelse, gir grunn til å stille spørsmål ved FUBs seriøsitet og vilje til å operere innenfor demokratiske rammer.

Utviklingen av Flotmyrområdet er svært viktig for byen. Det vil være direkte uansvarlig å ikke se denne i sammenheng med utviklingen av sentrum ellers. Bystyret har en klar forpliktelse til å forvalte disse verdiene i tråd med lovverk og regelverk, og på en slik måte at det tjener hele byen. Det er derfor umulig for Venstre å støtte rådmannens innstilling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**