Åpen og demokratisk prossess for nytt bibliotek

«Aksjonsgruppa mot ABMbygg (Litteraturhus) på rutebilstasjonen» stilte i et innlegg 17. november flere spørsmål om finansiering og videre prosess for bygging av bibliotek i Grimstad og ba om svar her i avisen. Jeg skjønner godt at de syns de har ventet lenge på svaret, men årsaken er så enkel som at finansieringsspørsmålet først ble avklart med kommunestyrets vedtak 17. desember. Og den videre prosessen for bibliotekbygging kom på plass nå i januar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Fakta i saken er at kommunestyret har satt av 108 millioner kroner til bibliotek i budsjettet for 2008 og i handlingsplanen 2009. Av dette er 50 millioner fondsmidler, 10 millioner forventet støtte (bl.a fra fylkeskommunen) og 26 millioner lån (resten er mva som vi får tilbake). Bevilgningen for i år er på 5 millioner, og skal dekke prosjekteringskostnader. Aksjonsgruppa spør om bibliotekbevilgningen kan benyttes uavhengig av lokalisering? Svaret på det er ja, den er ikke knyttet til sted.

Kommunestyret har imidlertid vedtatt tidligere at biblioteket skal ligge på rutebilstasjonen, og det er avholdt en arkitektkonkurranse som firmaet LPO vant. Disse vedtakene er fortsatt gyldige, og må ligge til grunn for den videre prosessen. Det er imidlertid klart at det nye budsjettvedtaket gjelder et bibliotek (som også skal ha en landsdelsfunksjon for litteraturformidling). Det tilhørende Ibsen/Hamsun-senteret er ikke lenger med. Derfor må bygget gjøres mindre og tegnes noe om.

Ut fra disse vedtakene er det etter min mening opplagt at det neste steget i prosessen må være å få fram oppdaterte skisser som viser et nytt og mindre bibliotek på rutebilstasjonen. Siden en del tidligere har brukt som argument at bygget har vært for stort for denne plassen, må det være i alles interesse å få fram nye tegninger og modeller av et mindre bygg. Så kan alle se selv og gjøre seg opp en mening.

Det nye bibliotekprosjektet vil etter planen bli lagt fram for kommunestyret i mars. Hvis noen fortsatt vil ta plasseringen opp til enda en vurdering, er dette i så fall anledningen til å gjøre det (men de andre alternativene som aksjonsgruppa har da også vært inne i bildet tidligere). Partienes gruppeledere er informert om denne prosessen, uten at jeg har motatt noen innvendinger mot den.

Så noen synspunkter: Aksjonsgruppa har spilt en viktig rolle ved å få fram skepsis og motstand mot et byggeprosjekt som fra starten av var for stort og dessuten dårlig formidlet. «ABM-bygg» var en dårlig start, både som navn og som konsept. Behovet for arkiv plassert sentralt i Grimstad føles ikke akkurat påtrengende. Men både størrelse og konsept er endret for flere år siden, og i dag er det et moderne bibliotek — en formidlingsarena — vi snakker om.

Aksjonsgruppa og dens talspersoner burde holde seg for god til å komme med sine stadige anklager om enevelde og overkjøring. Det er nylig avholdt et valg der bibliotek på rutebilstasjonen ble en hovedsak. Vi som stilte til valg gjorde det klart hva vi sto for og ba om folkets tillit. Resultatet ble aldri den straffen som enkelte hadde spådd for tilhengerne plassering på utebilstasjonen – mange vil mene at valgets klareste budskap var det stikk motsatte, et ja til bibliotek der.

Jeg syns vi må bli flinkere til å gjennomføre vedtak i Grimstad. Vi skusler bort muligheter til å ta tak i andre og like viktige saker hvis vi skal bruke så mye tid på å ta vedtak opp til nye vurderinger, om igjen og om igjen. I budsjettet for 2008 var det inspirerende at vi klarte å legge den årelange striden om Landviktun bak oss, og samle et bredt flertall for bygging av et moderne omsorgssenter. Jeg håper at vi i vår også kan samle oss om gjennomføring av det nye biblioteket. Grimstad har ventet lenge nok.

Hans Antonsen (V)
Ordfører