Verdal som Fairtrade kommune

Velger du å handle Max Havelaar-merkede varer bidrar du positivt til utvikling i Sør samtidig som du uttrykker din holdning om at handel burde foregå under forhold som gagner alle parter,sier Lars Gunnar Marken som nå har sendt brev til ordføreren i Verdal kommune og bedt ham komme med en sak om Fairtrade i kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Fattige bønder

Foto: ukjent

FairTrade er en merkeordning som sikrer produsenter i utviklingsland skikkelige priser for produktene sine. En FairTrade-by arbeider aktivt med å øke kjennskapen, tilbudet og forbruket av FairTrade-merka produkter. Erfaringer fra Storbritannia viser at FairTrade-byer får mye oppmerksomhet utad, og initiativet gir positive ringvirkninger i form av økt kunnskap og større engasjement for fattigdomsproblematikk lokalt.

For å få status som FairTrade-by må man nå fem grunnkriterier som er satt av Max Havelaar Norge:
Kommunestyret eller bystyret må gjøre et vedtak om å bli en FairTrade-by, og servere FairTrade-merka kaffe og te til sine ansatte og på møter.
Det må dannes en lokal styringsgruppe som har ansvaret for å drive arbeidet fremover. Styringsgruppen kan bestå av hvem som helst i kommunen – jo større bredde jo bedre, men det må være minst en representant fra kommunen.
Et utvalg av FairTrade-merka produkter må være tilgjenglig for forbrukere i lokale butikker og serveringssteder.
FairTrade-merka produkter må benyttes i et visst antall lokale bedrifter, skoler, kirker eller lignende.
Det skal drives et aktivt informasjonsarbeide i kommunen.

Venstre har nå tatt til orde for at Verdal skal bli en Fairtrade-kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**