Vi kjenner de lokale forhold, sier Tor Eriksen, Høyre

Grimstad Adressetidende hadde torsadag 24.01.08 en artikkel med fokus på stadig flere dispensasjonsaker i Aust-agder, og da særlig i strandsonen. Grimstad kommune er en av kommunene med flest slike saker de senere år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

De senere år har og Frp og Høyre sittet med flertall i det utvalget som behandler slike saker. Tor Eriksen uttaler seg i sakens anledning som teknisk utvalgs leder, og mener årsaken til den liberale holdningen skyldes kjennskap til lokale forhold og utøvelse av godt skjønn. Dette er ikke en samlet politisk oppfatning blant politikere. Ikke generelt, og slett ikke i TU.

Når Frp og H gir dispensasjoner i strandsonen er dette for å tilgodese eierene av strandeindommer. Alle slike dispensasjoner reduserer mer eller mindre opplevelsen av strandsonen som et område for rekreasjon og friluftsliv. Dermed har de fleste dispensasjoner en negative betydning for allmenhetens bruk av strandsonen. På denne måten prioriterer Frp og H grunneierene på bekostning av folk flest. Dette kaller de altså for lokalkunnskaper, forstå det den som kan.

En slik politikk tar mange av oss lokalpolitkere avstand fra.

Tove Nævisdal
medlem av teknisk utvalg for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**