-Regjeringas skatteiver en skandale for miljøet

– Det er en miljøpolitisk skandale når regjeringas iver etter å kreve inn mer skatt setter en stopper for Energiselskapet Buskeruds (EB) planer om å restaurere og å effektivisere gamle kraftverk, sier Venstres gruppeleder i fylkestinget og fylkesvaraordfører Runolv Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Valgbilde

Foto: Knut Arne Jenssen

– Regjeringa går baklengs inn i framtida når inntektskatten økes fra 28 til 58 prosent på et område der det er mulig å vinne ut vesentlig mer kraft uten å gjøre fiendtlige eller kontroversielle inngrep i naturen, sier Stegane på bakgrunn av oppslag i media om at EB dropper framtidsretta planer som følge av økt skattetrykk.

– Å ruste opp gamle kraftverk, slik EB har planer om, har Venstre foreslått siden 80-tallet uten å bli hørt. Når en produsent av elektrisk kraft har kommet etter og har planer om det samme, stoppes fornuften av en regjering som er totalt ute av kurs i forhold til å stimulere til mer produksjon av ren vannkraft, sier Runolv Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**