Formannskapet: Sanksjonsreglementet ved brudd på alkoholloven

Bystyret skal behandle nytt reglement for brudd på alkoholloven. Reglementet tar for seg brudd på skjenke- og salgsbestemmelser og gjelder både serveringssteder og butikker som har rett til å selge alkohol.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Alkohol

Haugesund kommune har i dag et prikkbelastningssystem der de ulike bruddene gir ulik prikkbelastning. Dersom et serveringssted eller salgssted får flere enn 8 prikker i løpet av en gitt tidsperiode fører dette til midlertidig inndragning av løyvet til å servere eller selge alkohol.

Det nye forslaget innebærer skjerpelser både i forhold til selve prikkbelastningen for ulike forseelser og ved at prikkbelastningsperioden utvides fra 12 til 24 måneder. Perioden løper i 24 måneder fra første prikkbelastning. Opparbeidet prikkbelastning slettes vanligvis etter inndragning av løyvet, men kan tas med videre ved en helhetsvurdering i forbindelse med fornyelse av bevillingen.

Foruten inndragning av bevilling med bakgrunn i prikkbelastningen kan også bevillingen inndras ved brudd på skatte- avgifts- og regnskapslovgivingen. Med alvorlige brudd menes brudd som omfatter beløp på fra 1% av omsetningen av alkoholholdig vare, med et minimum på kroner 20 000.

Det er et krav for å få fornyet skjenke- eller salgsbevilling at den som styrer virksomheten har gjennomgått kurset “Ansvarlig vertskap”.

Høringsuttalelsene i forbindelse med dette viser at utelivsbransjen gjennomgående er skeptiske til endringene og mener at det eksisterende reglementet er godt nok. Andre instanser som f.eks. politiet er positive til endringene og da særlig utvidelsen av prikkbelastningsperioden.

Venstre har lenge gitt uttrykk for et ønske om en skjerpet kontroll med servering og salg av alkohol, og mener at det er viktig å ha et reglement som innebærer en reell mulighet for å miste bevillingen ved alvorlige brudd på alkoholloven.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**