Haugesund har nær 40 km med sykkel og gangstier fordelt på over 20 traseer. Ikke alle er like godt egnet for syklende, og forholdene i sentrum er spesielt kaotiske. Det kan det etterhvert bli en bedring på.
Planene for sykkeltraseer i sentrum angir hovedruter for syklende gjennom sentrum. Det legges opp til at det skal legges bedre tilrette for syklistene, og anbefalingene i planen er mange. Utgangspunktet for planen er den overordnede kommuneplanen, der det også er tatt høyde for en utvikling av sykkeltilbudet.
Haugesund sentrum er på mange måter det totale kaos for syklister. Gateparkering, kollektivtrafikk, privatbiler, vareleveranser og fotgjengere slåss med syklistene om plassen. I planen tas det til orde for opparbeidede sykkeltfelt på begge sider av gatene som markeres som sykkelveger.
I boligområdene anbefales det at det kun blir tillatt med parkering på en side av gata. Dette gjelder Øvregata som foreslås videre opparbeidet som «grønn» gate. Skjoldavegen foreslås gjort om til tovegskjørt med sykkelfelt i begge retninger.
Også framkommeligheten skal forbedres. Tydeligere kryssingsløsninger fra fortauene, uten dagens høye kanter er en vesentlig del av det hele. Gjennomført materialbruk der det brukes spesialbehandlet stein i sykkelfeltene er et annet tiltak.
Planen må ut til høring før den blir gjenstand for endelig politisk behandling. Så skal den selvsagt også finansieres. Det blir minst like spennende som selve innholdet.