Nei til innvandrerregnskap!

Drammen Venstre vil ikke støtte forslaget fra Yousuf Gilani (AP) om å gjennomføre et innvandrerregnskap i Drammen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Nei til innvandrerregnskap!
Det er uholdbart og uetisk å stigmatisere en stor og lite homogen gruppe med et regnskap. Og hvem er en innvandrer? Regner Gilani seg selv som innvandrer? Hva med en danske? Eller en mørkhudet danske? Og hvilke kriterier er det som skal legges til grunn? Det er nemlig slik at det er ikke alt som kan måles i penger, og spesielt ikke integrering som går på mellommennesklige relasjoner og forståelse. En vellykket integrering skjer når mennesker med ulik kulturell bakgrunn kan forstå og samhandle med hverandre uten å bli like, men på likeverdig basis. Slikt kan ikke måles i penger eller settes opp i et regnskap. Et innvandrerregnskap blir derfor bare en spekulativ måte å lage seg politiske poenger på. Verdien av et menneske kan ikke måles i penger!

Integrering er et to-veis ansvar.
Venstre vil understreke at integrering forutsetter at det stilles krav til både nordmenn og innvandrere. Nordmenn må åpne seg mer for innvandrere, men innvandrere må selv ta ansvar for å integreres i samfunnet.

Venstre mener det er viktig med en bevisst holdning til hvordan det offentlige fungerer i møtet med innvandrere. I dag føler mange at de møter en byråkratisk papirmølle og en klientifisering når de kommer til Norge. Noen kan oppfatte trygde- og sosialsystemet som sjenerøst, og noen oppfatter det som demotiverende for prinsippet om egen forsørgelse.

Venstre er derfor åpne for å gjennomgå og vurdere tiltakene enkeltvis slik at Drammen kan oppleves som den beste hjembyen også for de med en annen kulturell bakgrunn enn den norske. Drammen skal være en romslig, åpen og inkluderende by. En by hvor folk fra ulike kulturer møtes og skaper noe positivt sammen.

Les – Unyttig med innvadrerregnskap.

Les om Gilanis forslag her:

VIL HA MINORITETSREGNSKAP.

Ap-Gilani vil ha minoritetsregnskap.

Asgeir Osnes

Foto: Claus Haals

Asgeir Osnes
Gruppeleder Drammen Venstre