– Manglende rekruttering til landbruket i Finnmark

Venstres stortingsrepresentant fra Finnmark, Vera Lysklætt, er bekymra over den manglende rekrutteringa til landbruksnæringa i fylket. – Vi har et mål om et aktivt landbruk og matproduksjon over hele landet. For den yngre generasjon handler dette bl.a. om en sterkere satsing på velfungerende og gode avløserordninger, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Vera Lysklætt

Foto: Venstre

Status for landbruket i Finnmark er økende gjennomsnittsalder blant bøndene, og nedleggelse av gårdsbruk flere steder. Dette er bakgrunnen for at Lysklætt har tatt saken opp med landbruksminister Terje-Riis Johansen (Sp).

Manglende nyrekruttering
– Nyrekruttering til næringa er ikke tilfredsstillende i dag dersom vi også i framtida ønsker ei levedyktig landbruksnæring i Finnmark. Hva vil statsråden konkret gjøre for å sikre nyrekruttering og hindre en ytterligere nedleggelse av gårdsbruk i Finnmark, spurte Lysklætt i et skriftlig spørsmål til statsråden nylig.

– Landbruksministeren ramser i sitt svar til meg opp en rekke ulike ordninger og rammevilkår for de som driver med landbruk under de klimatiske og arktiske forhold som vi har i vår del av landet. Dette er vel og bra, men disse ordningene har tydeligvis ikke truffet "spikeren på hodet" da de ikke oppleves som fristende og attraktive nok til at våre ungdommer i stor nok grad ønsker seg ei framtid innen bondeyrket, sier Lysklætt og fortsetter. Vi trenger en politikk på dette området som i større grad setter fokus på ungdommen og deres krav til ei framtid innen næringa.

Bundet til gården?
– Tida endrer seg og vi må se virkeligheten i øynene. Dagens ungdom ønsker mer fritid og de ser ikke for seg et liv der de er bundet til gården 24 timer i døgnet, slik deres foreldre og besteforeldre har hatt det. Derfor er det etter min mening helt avgjørende for rekrutteringa i et fylke som Finnmark – med de store avstandene og den spredte bosettinga vi har – at vi bl.a. har velfungerende og gode avløserordninger. Dette har landbruksministeren ikke tatt opp i sitt svar til meg, noe jeg synes er underlig, sier Lysklætt.

Hun er også opptatt av å opprettholde og videreutvikle den eneste landbruksskolen fylket har (Tana).

Mer informasjon:
Les spørsmål og svar fra Lysklætt og lanbruksministeren
Les oppslag på NRK Sami Radio

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**