Venstre krever konsekvensutredning for avtalen med Norske Skog

Uttalelse fra årsmøtet i Halden Venstre, 11. januar 2008

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre krevde sammen med andre opposisjonspartier å få utredet konsekvensene av avtalen mellom Halden kommune og Norske Skog. Siden har flere årvåkne innbyggere bedt om samme informasjon. Ordføreren uttaler til NRK og Halden Arbeiderblad at man har full oversikt, men fortsatt har ingenting av denne informasjonen blitt framlagt for politiske organer.

Venstre har levert lovlighetsklage på vedtaket i kommunstyret 13. desember. Dette gir posisjonen en ny mulighet til å la administrasjonen legge fram juridiske og økonomiske vurderinger slik kommuneloven krever. Vi oppfordrer derfor alle uhildede representanter i posisjonen til å stemme for lovlighetsklagen. Slik kan også innbyggerene få nødvendig informasjon for å ta stilling til hva avtalen betyr for byen.

Kommunelovens krav til utredning av slike saker bidrar til å sikre lokaldemokratiet. Spesielt i kontroversielle saker er ryddighet i politiske prosesser en forutsetning for at et vedtak skal få ønsket positiv effekt. Fraværet av konsekvensutredninger rundt avtalen kan svekke tilliten til politiske organer i kommunen.

Haldens framtid er imidlertid helt avhengig av tillit og oppslutning også fra innbyggere uten tilknytning til AP eller Norske Skog.

Venstre vil fortsette kampen for god politisk saksbehandling i kommunestyret og utvalg der vi er representert. Ryddighet i behandlingen av politiske saker vil bidra til å øke respekten for politikere.

Se også oppslag i Halden Dagblad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**