Nå må Drammen og Lier våkne

Nå er det på høy tid at politikerne i Drammen får kontroll på hva som skjer ved Drammen Havn. Det kommer tydelig fram at havnesjefen og styrelederen har en annen agenda enn byens befolkning og folkevalgte. Hvis Einar Olsen og Johan Baumann får det som de vil, vil havna for all uoverskuelig fremtid ha båndlagt og ødelagt Brakerøya og mesteparten av Lierstanda. Og til nytte for hvem? Ikke transportnæringen eller for en fremtidsrettet næringsutvikling generelt i regionen, skriver leder i Drammen Venstre Knut Anders Berg i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Drammen Havn

Havnesjefen bløffer
Grunnen til at temaet rundt Drammen Havn nå igjen har kommet opp er forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) 2010 – 2019 som ble lagt frem på torsdag i forrige uke. I fredagens DT hevder havnesjef Einar Olsen at forslaget til NTP gir ryggdekning for havnas strategi. Dette er feil. Drammen Havn og havnesjefen har lenge uttalt at de ønsker godsterminalen til havna og at de ønsker en containerhavn i Drammen. Forslaget til NTP sier derimot det motsatte. NTP fremhever at containertrafikken bør konsentreres om færre havner enn i dag, og den nevner spesifikt fire havner i Norge – nemlig Oslo, Kristiansand, Stavanger og Bergen. I tilegg til dette foreslås det at Moss og Larvik/Brevik skal være avlastningshavner for Oslo når det gjelder containertrafikk. Om NTP- forslaget blir endelig på disse punkter, håper jeg havnesjefen og styrelederen endelig kan konsentrere seg om en fremtidsrettet utvikling av Drammen Havn som en stamnetts- og nisjehavn istedenfor å ødelegge store arealer i Drammen og Lier som vi trenger til nærings- og boligarealer.

En fremtidsrettet havn
Drammen Havn er en viktig del av Drammen by, og vi må jobbe videre for å utvikle havnen. Drammen ser ut til å få status som stamnettshavn og dette er meget positivt både med tanke på næringslivet i Drammen, men ikke minst ut i fra et miljøperspektiv. Om Drammen Havn gjør de riktige grepene vil havnen kunne blomstre som en nisjehavn med økning både på bilimport, stykkgods og bulktransport.

Godsterminal i Drammen?
Dette er alle i Drammen enige om: Vi må få godsterminalen vekk fra Nybyen. På dette punktet i forslaget til NTP tar også Olsen og Baumann feil. De leser forslaget som en viss skapelse leser bibelen. Forslaget sier spesifikt at det ikke ligger midler knyttet til ny terminal i Drammen de nærmeste 12 år. Dette kan ved første øyekast sees som noe meget negativt for Drammen. Venstre har det siste halvåret stilt spørsmål om hvorvidt Drammen trenger en stor godsterminal i Drammen forutsatt at Alnabru-terminalen bygges ut. Det meste av godset som går over terminalen i Nybyen har ingenting med Drammen å gjøre, men er et utslag av overbelastningen på Alnabru-terminalen. Dette har vi hevdet lenge, og vi har sågar spurt Samferdselsministeren om dette uten at hun kunne gi oss et svar. Ingen har vist oss det motsatte!

Industriidyll

Foto: Claus Haals

Det som er positivt, og som et samlet Bystyre i Drammen bør gripe tak i er følgene utsagn fra forslaget til NTP. "Behov for og lokalisering av godsterminal vil bli utredet i en KVU (konsept valg utredning)”. Her må vi merke oss ordene "Behov for". Det er veldig godt at jernbaneverket sier dette for det er de som kjenner til omfanget av gods på jernbane i Norge, og jeg antar at de ser det som Venstre har hevdet lenge: Det er ikke sikkert Drammen trenger noen godsterminal overhode.

Hvor er Lier i debatten ?
Jeg har lenge savnet innspill fra den politiske ledelsen i Lier. Vet de hva havnesjefen med havnestyret i ryggen gjør? Skjønner de hva Einar Olsens planer vil gjøre med Liers planer for Lierstranda? Lier kommune eier en del av Drammen Havn. Ta eierskap!!
Det er kun Lier Venstre gjennom innlegg fra Nina Johnsen i den offentlige debatten og gjennom formannskapet og kommunestyret i Lier, som hittil har tatt opp problemet.

Vi løser det ved samarbeid
Gjennom et godt samarbeid med næringslivet, miljøorganisasjonene og med alle partigruppene i Drammen og nabokommunene løser vi utfordringene knyttet til Drammen Havn til alles beste. De eneste som ikke vil få det som de vil er havnesjefen og styrelederen. Drammen Venstre vil gjerne samle alle de dyktige kreftene fra Drammen og nabokommunene for å sørge for en best mulig løsning for alle. I tillegg til å finne gode løsninger for havna vil vi med fremtidsrettet tenkning også kunne skape flere tusen nye arbeidsplasser og boliger i de samme områdene.

Les Havnesjefen bløffer ! på dt.no.
Les strategisk plan for Drammen havn her.

Se Venstres Knut Anders Berg i debatt med varaordfører Freddy Hoffmann (FrP) på NRK Østafjells nyhetssending 06. september -07. Debatten starter ca 2 minutter ut i sendingen.

Knut Anders Berg

Knut Anders Berg