Kulturbasert næringsliv

Telemark har et stort potensial i kulturbasert næringsliv som ikke er utnyttet. Et kulturbasert næringsliv som tar utgangspunkt i naturgitte fortrinn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Teater, kultur

Alle kommuner har sin identitet, kultur og sine ressurser som kan videreutvikles til å bli arbeidsplasser. En kombinasjon av lokal kultur og næringsliv vil også bidra til å fremme ulikhetene i våre kommuner som noe positivt.

Kulturen må være fri, og ikke ha noe krav på seg til lønnsomhet. Kultur skal ikke måles i penger, men i opplevelser. Det er mangfold og kreativitet som skal stå i sentrum. Men i de tilfeller det går an å kombinere kultur og næring, og i tillegg bidra til det gode liv for våre innbyggere — så kan det jo ikke bedre bli.

Derfor ønsker Telemark Venstre et sterkere samarbeid mellom lokalpolitikere, næringsliv og utdanningsinstitusjoner, for å skape et kulturbasert næringsliv basert på lokalt engasjement og innenfor naturgitte fortrinn. Dette vil kunne gi oss mange gode opplevelser og spennende arbeidsplasser i hele Telemark.

Innlegget står på trykk i
TA her
og