Kommunens eiendomsmasser

Varaordfører Villy Tjerbo er leder for utvalget som skal se på kommunens eiendomsmasser. Mer informasjon om arbeidet finner dere her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Utvalg som skal gjennomgå Rakkestad kommunes eiendoms- og eiendelsmasse

Utvalgets sammensetning
Villy Tjerbo (V) leder
Dagfinn Søtorp (Sp)
Vidar Storeheier (FrP)
Hanne Bull Fladstad (H)
John Thune (KrF)
Øyvind Furuheim (A)

Prosjektleder
Rådmannen er prosjektleder og skal i samsvar med milepælsplan levere nødvendige og tilstrekkelige fakta- og vurderingsgrunnlag for styringsgruppens saksbehandling.

Mandat

Mandatet er gitt ved formannskapssak 58/07. Her heter det blant annet:
Rakkestad kommune bør fra tid til annen på mer generelt grunnlag gjennomgå også sin eiendoms- og eiendelsmasse, Et betydelig element i forvaltningsvirksomheten er å se på eierskap til aktiva — hvilke ressurser som er bundet opp i dem, hvilke inntekter de gir og hvilke kostnader de generere. I tillegg inngår i sånne prosesser å vurdere alternativ ressursanvendelse — idet det økonomisk og/eller på annen måte kan skape bedre resultater for kommunen.

Formannskapet samtykket enstemmig i disse rammeformuleringene. Samtidig ble styringsgruppa gitt fullmakt til å konkretisere mandatet — dog slik at det skulle legges fram for politisk godkjenning dersom dette fremsto som nødvendig.

Med hensyn til gjennomføringen av prosjektet gjelder følgende:

1. Kartleggingsfase: November 2007- februar 2008.
2. Utredningsfase: Mars 2008 — mai 2008.
3. Innstillings-/beslutningsfase: Juni 2008.
4. Vedtaksfase: September 2008.

Det kan også være aktuelt å utarbeide delrapporter.

Styringsgruppens overordnede ansvar
Styringsgruppen har i møte 23. november 2007 definert sin oppgave og ansvar slik:
Har det overordnede ansvaret for fremdriften av prosjektet i forhold til oppgitt tidsplan og faser.
At det blir utarbeidet en arbeidsplan der bruk av ressurser fremgår.
At det blir utarbeidet strategier og initiering av kjernespørsmål i undersøkelsen.
At prosjektrapporten(e) balanserer mellom dokumentasjon og evaluering, slik at sluttproduktet kan fremstå som et markert grunnlag/tiltak i den hensikt å vurdere alternativ ressursanvendelse.
At rapportering blir foretatt til formannskapet som forutsatt.

Operasjonalisering av mandatet
Med sikte på å realisere og sluttføre kommunestyrets målsetting for prosjektet, har styringsgruppen gjennom møter ultimo november og primo desember 2007 fokusert på operasjonaliseringen av mandatet. Mao; hvordan kan vi bryte ned mandatet og oppgaven i gjennomførbare deler?

Direkte av formannskapets vedtak i sak nr. 58/07 fremgår følgende:

1. Prosjektet skal gjennomgå Rakkestad kommunes eiendoms- og eiendelsmasse.

2. Prosjektet skal se på eierskap til kommunens aktiva og evaluere hvilke ressurser som er bundet opp i disse.

3. Prosjektet skal synliggjøre hvilke inntekter aktiva gir og hvilke kostnader de genererer.

4. Prosjektet skal vurdere og konkludere med hensyn til alternativ ressursanvendelse for ulike aktiva, i den hensikt å skape bedre resultat for kommunen.

Foreløpig økonomisk kvantifisering
I tråd med blant annet dokumenter fremlagt under behandlingen av budsjettet 2008 og handlingsplanen for 2008 — 2011, har styringsgruppa gjennom en drøfting av mulig kvantifisering av tall kommet fram til at det synes mulig å kunne frigjøre minst 10 millioner kroner til ekstraordinær nedbetaling av kommunens langsiktige gjeld. Dessuten at det vil være videre mulighet for ytterligere 15 millioner til enten ekstraordinær nedbetaling av langsiktig gjeld eller egenkapital for investeringer. Man må imidlertid her ta hensyn til hvor langt det er politisk vilje til å gå, samt de begrensninger kommunen selv bør pålegge seg for ikke komme i den situasjon at man må foreta gjenkjøp etter kort tid.

Delprosjekter

Prosjektet skal munne ut i en samlet rapport, men styringsgruppa har foreløpig kommet fram til det kan være hensiktsmessig å legge fram delprosjekter innen følgende områder:

1. Arealer.
2. Boliger.
3. Andre bygningseiendommer.
4. Eiendeler utenom arealer, boliger og andre bygningseiendommer.
5. Eierskap og eierskapsdisposisjoner.
6. Andre momenter.

Vurderingskriterier
Styringsgruppen må finne fram til gode kriterier for arealvurderinger mv. Gruppen har så vidt startet opp med det. Gjeldende lovverk, statlige retningslinjer, kommuneplaner mv. må hensyntas ved gjennomføringen av oppgaven.

Rapportering til formannskapet underveis
Som styringsgruppens leder er jeg opptatt av at formannskapet skal få meldinger fra gruppen underveis. Jeg regner med at det kan bli aktuelt med en rapportering til formannskapet så snart vi er ferdig med deler av kartleggingsfasen

Rådhuset

Foto: JTG


Rakkestad, 19. desember 2007/Villy Tjerbo/Styringsgruppens leder

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**