Asgeir Osnes med spørsmål i Bystyrekomite for byutvikling og kultur

På møtet i Bystyrekomite for byutvikling og kultur 15. februar -08 fremmet Venstres Asgeir Osnes forslag og spørsmål knyttet til miljøopprenskning av ABB-tomta, høring av nasjonal graveforskrift, utarbeidelse av retningslinjer for økonomisk støtte til lokale miljøtiltak, status i salg av kommunale tomter på Holmen mm. Disse spørsmålene og forslagene behandles nå av administrasjonen, og det ventes tilbakemelding i neste møte i komiteen 5. februar -08.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Opprenskningskrav til ABB-tomta
SFT har lagt ut på høring deres krav til opprensning på ABB-tomta. SFT sine krav pålegger ikke grunneier strengere krav enn at området forblir et giftdeponi som nabo til badestranden ved Bragernes Strand. Dette vil gjøre at området for bestandig vil være avgrenset til tungindustrielle formål. Dette er ikke til Drammens beste, og vil legge kraftig bånd på kommunens og drammensernes muligheter til å utvikle dette området til et fremtidsretta og miljøvennlig byområdet. Venstre viser her til at området kan huse flere tusen nye arealintensive kunnskapsarbeidsplasser.

Steiner

Foto: Claus Haals

Det antas at slike forhold ikke er akseptable for kommune- administrasjonen, og at det derfor er innsendt en offisiell høringsuttalelse til SFT innen fristens utløp medio desember med krav om å pålegge grunneier strengere krav til opprensning av giftdeponiet.

Hva har kommunen oversendt til SFT i sin antatte høringsuttalelse vedr. opprensningskravene til ABB-tomta?

Høring av ny nasjonal graveforskrift
På vegne av Samferdselsdepartementet har Vegdirektoratet lagt ut til alminnelig høring forslag til forskrift om legging av ledninger over, under og langs offentlig veg. Vegdirektoratet ønsker spesielt tilbakemelding på forslag om at forskriften skal gjelde riks- og fylkesveg og ikke kommunal veg, men slik at kommunen stilles fritt til å anvende den. De ønsker også spesielt tilbakemelding på forskriftsfesting av flytteplikten og kostnadsansvaret, kostnadsmodellen som legges til grunn for refusjon av vegmyndighetens kostnader samt krav om nedlegging av ekstra trekkrør og eventuelle synspunkter vedrørende tilgang til og administrasjon av trekkrørene.

Rakke

Foto: H. Bast

Vegdirektoratet ber om merknader til forslaget innen 1. april 2008.

Høringsbrevet med forslag til forskrift m.m ligger ute på Statens vegvesen sine hjemmesider på Internett.

Høringsuttalelse kan sendes til Statens vegvesen, Vegdirektoratet,
Postboks 8122 Dep, 0030 Oslo eller elektronisk til
[email protected].

Forslag:
Drammen Venstre ber om at administrasjonen forelegger komiteen en sak vedrørende denne høringen før høringsfristens utløp, hvor det redegjøres for hvilke konsekvenser dette får for behandling av grave- og arbeidstillatelser på kommunale veger, gater og plasser i Drammen.

Retningslinjer for tildeling av økonomisk støtte – lokale miljøtiltak
I forbindelse med budsjettbehandlingen 2008 (Bystyresak 99/07) ble det under programområde 04 vedtatt å avsette kr 500.000 til støtte for lokale miljøtiltak som gjennomføres i regi av enkeltpersoner, lag og foreninger. I denne forbindelse ber vi om at det forelegges en sak for komiteen med retningslinjer for hvilke tiltak som skal kvalifisere for økonomisk støtte, og hvordan det er tenkt å informere om at denne ordningen er etablert.

Elvestuen og elbil

Foto: Frode Fjeldstad

I forbindelse med gjennomgang av hvilke tiltak som kan kvalifisere til økonomisk støtte, ber Venstre om at ordningen med refusjon av inntil kr 25 000 etter kjøp av el-bil og kr 10 000 etter kjøp/ombygging til gassdrevet bil vurderes gjenopprettet innenfor denne ordningen.

Bystyrekomiteen avholder møte hos Lindum Ressurs og Gjenvinning AS

Framtida

Foto: Venstre

Lindum Ressurs og Gjenvinning as er et viktig miljøpolitisk redskap for Drammen kommune, og bedriften er en av de ledende aktørene innenfor sitt område i landet. Venstre ber derfor om at komiteen får en orientering om driften ved Lindum samt en gjennomgang av de tviklingsprosjekter som pågår der. I denne forbindelse bes også om en presentasjon av det lokale HyNor-prosjektet. Venstre ber i denne forbindelse om at det vurderes om komitemøtet kan legges til Lindum Ressurs og Gjenvinning as. Et slikt møte kan være med som en del av miljøopplæringen i forkant av behandlinga av miljø- og klimaplanen.

Status salg av kommunale tomter på Holmen

Steiner

Foto: Claus Haals

I forbindelse med budsjettvedtaket for 2008 ble det vedtatt at videre salg av kommunale tomter på Holmen skulle stanses. Kan administrasjonen legge fram en oversikt over hvilke tomter dette gjelder, gjerne også som kart?

Kommunaldirektør for strategi og samfunnskontakt
Venstre bifaller med betydelig entusiasme opprettelsen av kommunaldirektør for strategi og samfunnskontakt.

Vi ber om presentasjon av kommunaldirektørens tanker p.t. omkring
1) innholdet i en strategi for utvikling av kompetansebyen Drammen, her med spesielt fokus på å gjøre byen attraktiv for etablering, bevaring av og tilflytting av kompetansebedrifter og kompetansearbeidere til byen og
2)prosessen frem mot en helhetlig strategisk plan for å realisere visjonen om kompetansebyen Drammen.

Asgeir Osnes

Asgeir Osnes
Gruppeleder Drammen Venstre
Nestleder komite for byutvikling og kultur