Skal Krisesenteret ut på anbud?

Skal de frivillige organisasjonene som hjelper kommunen med oppgaver innen helse og sosialområdet underlegges kravene i loven som regulerer offentlige anskaffelser? Denne endringen var til behandling i formannskapet torsdag. Rådmannen sa kategorisk ja, men Venstre fikk flertallet med på å gjøre en ekstern juridisk vurdering av spørsmålet, samt å spørre departementet om uttalelse. Venstres Per A. Thorbjørnsen er foreløpig fornøyd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Dermed kan organisasjonene Kirkens bymisjon, Natteravnene, Fontenehuset, Pårørendesenteret, Albertineprosjektet, Skipper Worse, Frivillighetssentralen, Incestsenteret i Rogaland og Krisesenteret utsette bekymringen for framtiden. Organisasjonene utfører viktige helse og sosialpolitiske oppgaver for kommunen.

Per Thorbjørnsen

Foto: Frode Kleppe

Er Krisesenterets lavterskeltilbud til kvinner og deres barn i krise en tradisjonell oppgave som må anbudsutsettes? Skal alle kunne konkurrere om å drive Skipper Worses eldresentre? Kan hvilken som helst organisasjon ‘vinne’ anbudet på å drive oppfølging av prostituerte i Stavanger?
– Spørsmålene står i kø, sier Per A. Thorbjørnsen. Han er formannskapsmedlem og leder av kommunalstyret for levekår. – Jeg er slett ikke sikker på om tilbudet som gis gjennom disse oppdragsavtalene kan konkurranseutsettes som en hvilken som helst oppgave.
Thorbjørnsen er overbevist om at flertallet i Stavanger ikke ønsker å konkurranseutsette disse allerede inngåtte avtalene, hvis lovverket tillater kommunen å la være.

Venstre fikk formannskapet med seg på å utsette saken og få vurdert spørsmålet av eksterne jurister samt å innhente vurdering fra Fornyings- og Administrasjonsdepartementet.

Les hele formannskapsaken her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**