REKLAME i postkassen: NEI TAKK!

Brita Kleven Thorsvik oppfordrer til å si nei takk til reklame i posten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

grønnhverdag

Foto: grønnhverdag

Bergen og Trondheim konkurrerer for tiden om å være best på miljøvern. Vi kan alle lære mye gjennom de tiltakene som familiene i programmet "Krafttaket" på NRK gjennomfører, og vi alle oppfordres til å delta "utenfor konkurranse" for å spare energi.

Et eksempel på et konkret tiltak: Det er kilovis med reklame som sendes ut til den enkelte postkasse hvert år. Har vi bruk for all denne reklamen? Er det ikke nok med den reklamen vi får gjennom plakater, aviser, blad, TV og på kino? Til NRK den 17.01 fortalte Roger Phil fra Oslo at han har veid reklamen i sin postkasse for 2005, 2006 og 2007. Han hadde mottatt i alt 292 kg reklame!

Gjør noe med det i dag! Skaff deg et klistremerke som du setter på postkassen med denne teksten: UADRESSERT REKLAME, NEI TAKK! Det får du gjennom www.grønnhverdag.no (materiell) eller ved å henvende deg til Posten. Merkene er gratis og det virker. Du sparer deg selv for arbeidet med alt papiret du bærer inn og ut. Men det viktigste av alt: du sparer miljøet — og det reduserer behovet for produksjon av glanset papir og den forurensingen det fører med seg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**