Pressemelding fra styret i Bodø Venstre

Venstreskolen – en av våre satsninger for blant annet å få flere kvinner inn i politikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

For mer info kontakt Terje Cruickshank, mobil 91391570, [email protected]

Kvinnelige listetoppkandidater.
Fra artikkel i AN 15/1:
„Bare tre av 13
kommuner i vårt distrikt har ifølge
SSB statistikken en kvinnelig
Venstre-representant."

Venstre som et middelstort parti i norsk politikk har utfordringer med å få nok kvinnelige toppkandidater, dette er en utfordring vi tar alvorlig. Venstres målsetninger er klare. Vi ønsker en god fordeling mellom kjønn, alder, utdanning, kulturell bakgrunn og bosettning, og våre valglister ivaretar i den grad det er mulig dette. Der så ikke er tilfelle skyldes det manglende villige ressurser, og ikke partiets ambisjoner. For ofte står det et hannkjønn på listetopp og dette gjenspeiles i statistikken da vi for mange kommuner kun har en representant.

Vi er et parti i det politiske sentrum og vi har rom for alle som deler våre sosialliberale verdier og vi er i stadig vekst og positiv utvikling. Større oppslutning om vårt parti ved valg vil gi større kvinneandel i kommunestyrene.

Men Venstre har en utfordring med å få flere kvinnelige topplistekandidater og flere med annen kulturbakgrunn. Et av våre mange tiltak for å endre på dette er skolering av våre medlemmer. Helgen 29.februar — 1.mars kjøres Venstreskolen i Bodø for andre gang.

Sist Venstreskolen ble gjennomført våren 2006 ble listetoppkandidat i Bodø Venstre, og nå bystyremedlem Terje Cruickshank motivert til å endre sitt engasjement i partiet fra medlem til aktivt medlem, styremedlem og senere topplistekandidat. Våre håp og mål for 2011 er at flere følger etter.

Skole

Foto: Luth

Venstreskolen er utviklet av Venstres hovedorganisasjon som et verktøy for i større grad involvere venstremedlemmer til aktiv partideltakelse — vårt bidrag til sikring av demokratiet. Venstreskolen er åpen for alle medlemmer, men i god venstreånd er dette tilbudet også åpent for venstresympatisører og andre som er nysgjerrig på vår politikk og våre verdier. Vi håper derfor på stor deltakelse og interesserte kan følge med på våre vevsider http://bodo.www.venstre.no eller kontakte leder i Bodø Venstre, Bjørg Jenssen på telefon: 95867220 eller e-post [email protected]

Venstreskolen gir en rask innføring i Venstres ideologi, hovedsaker, en innføring i medie- og pressearbeid og veiledning til Venstre på nett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**