Krisesenter på anbud?

Er Krisesenterets lavterskeltilbud til kvinner og deres barn i krise en tradisjonell oppgave som må anbudsutsettes? Kan hvilken som helst organisasjon ‘vinne’ anbudet på å drive oppfølging av prostituerte? Det er de prinsipielle spørsmålene som reises i Stavanger. Venstres Per A. Thorbørnsen sikret grundig juridisk vurdering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Per Thorbjørnsen

Foto: Frode Kleppe

Rådmannen i Stavanger mener de frivillige organisasjonene som hjelper kommunen med oppgaver innen helse og sosialområdet må underlegges kravene i loven som regulerer offentlige anskaffelser. Dette var innstillingen som var til behandling i byens formannskap torsdag. Mens rådmannen var kategorisk, fikk Venstre flertallet med på å gjøre en ekstern juridisk vurdering av spørsmålet, samt å spørre Fornyings- og Administrasjonsdepartementet om uttalelse. Venstres Per A. Thorbjørnsen er foreløpig fornøyd. Han er formannskapsmedlem og leder av kommunalstyret for levekår.

Organisasjonene som har slike oppgaver er Kirkens bymisjon, Natteravnene, Fontenehuset, Pårørendesenteret, Albertineprosjektet, Skipper Worse, Frivillighetssentralen, Incestsenteret i Rogaland og Krisesenteret. Utsettelsen gir organisasjonene en pustepause.

– Spørsmålene står i kø, sier Per A. Thorbjørnsen. – Jeg er slett ikke sikker på om tilbudet som gis gjennom disse oppdragsavtalene kan konkurranseutsettes som en hvilken som helst oppgave.
Thorbjørnsen tror ikke flertallet i Stavanger ønsker å konkurranseutsette disse allerede inngåtte avtalene, hvis lovverket tillater kommunen å la være.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**