– Stort behov for boliger til vanskeligstillte

– Mange faller utenfor fordi de ikke er økonomisk i stand til å kjøpe egen bolig, samtidig som leiemarkedet for tiden opererer med veldig høye priser, sier Venstres Trine Skei Grande. Hun peker på behovet for statlig medvirkning til kommunenes boligpolitikk. Behovet bekreftes av Venstres Per A. Thorbjørnsen som leder kommunalstyret for levekår i Stavanger. Han skryter av Trine Skei Grandes engasjement.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre arrangerte tirsdag seminar på Stortinget der sosial boligbygging var tema. Bare i Rogaland er mange hundre mennesker uten tilfredsstillende bolig. Tall fra Kommunaldepartementet viser at Stavanger har 155 på venteliste for kommunal bolig, Haugesund 150, Sandnes 100 og Karmøy 65. Tallene kan være verre, de er ikke oppdatert på en stund.

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Vidar Grundetjern

Venstres Per A. Thorbjørnsen leder kommunalstyret for levekår i kommunen og forteller kommunen diponerer over 1845 boliger for vanskeligstillte, og i alt 2499 kommunale utleieboliger som inkluderer omsorgsboliger og ulike bofelleskap. – Men ytterligere 438 i Stavanger har søkt uten å få bolig. Nå oppmykes reglene for tildeling i Stavanger, slik at flere av disse kan få tilbud. Vi må vurdere å kjøpe flere boliger, ellers vil denne køen bare øke, sier Thorbjørnsen.

— Det er nødvendig med en statlig boligpolitikk. Kommunene alene er ikke økonomisk i stand til å ta det løftet som er nødvendig, sier Venstres parlamentariske leder, Trine Skei Grande til Stavanger Aftenblad. Hun lanserer ideen om å gjenoppette et prisregulert marked i regi av boligbyggelagene.

Trine Skei Grande

Foto: Rune Kongsro

— Stadig flere vanlige familier faller utenfor fordi de ikke er økonomisk i stand til å kjøpe egen bolig, samtidig som leiemarkedet for tiden opererer med veldig høye priser. Vi trenger en reform som tilrettelegger for et regulert marked parallelt med det frie markedet, mener Grande.
Hun understreker at dette bare vil være ett av mange virkemidler. – Ulike grupper trenger ulike tilbud. Det er viktig nå at vi også tenker kvalitet i oppfølgingen, mennesker med problemer knyttet til rus-og psykiatri, trenger mer enn bare bolig, understreker hun.

Kommunalminister Magnhild Melltveit Kleppa mener at mulighetene for kommunene til å sørge for boliger til alle sine innbyggere allerede er til stede. Meltveit Kleppa gir ros til Stavanger kommune som den siste tiden selv har satt et kraftig søkelys på behovet for flere kommunale boliger.

Venstres Per A. Thorbjørnsen bekrefter at engasjementet i Stavanger er stort for mennesker som faller utenfor boligmarkedet. – Vi forsøker med de virkemidlene vi har, men det må innrømmes at vi ikke føler vi får mye drahjelp fra sentrale myndigheter. Han viser til at det særlig er bohov for statlig hjelp i forhold til rusmisbrukere og psykisk syke. Den nylige framlagte opprappingplanen for rusfeltet ga på landbasis 8 millioner kroner til formålet. – Det sier seg selv at dette blir en dråpe i havet. I tillegg avsluttes opptrappingsplanen for psykisk helse i år, fra 2009 blir det gitt tilskudd til kjøp av bolig men ikke midler til bemanning av disse, noe som selvsagt er nødvendig, påpeker Thorbjørnsen.

Les mer her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**