Åpent møte om Grefsen stasjonsby 17. januar

Det blir åpent møte om Grefsen Stasjonsby på Teknisk Museum torsdag 17. januar. Les mer om hva Venstre mener om saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Det er Byggholt og Rom eiendom som arrangerer møtet som finner sted fra kl. 1800.

Venstre har hele tiden ment at planene for Grefsen stasjonsby er en dårlig plan. Den burde ha tatt utgangspunkt i utforming av en god overgang mellom den tette byen nedenfor ringveien og den spredte byen på oversiden av Grefsen stasjon. Høydene må justeres ned, med mye luft og gode siktlinjer mellom byggene. For Venstre er det uaktuelt å støtte byrådets forslag om å bygge en bymur i nesten 600 meters lengde med flere høye hus langs T-banen og sporområdet ved Grefsen stasjon.

Venstre vil ikke akseptere bygging av en sammenhengende bygningsrekke som sperrer utsyn både oppover mot Grefsenkollen og nedover mot byen og fjorden.

Venstre mener det er viktig å sikre tilstrekkelig skolekapasitet i forbindelse med en utbygging. I følge prognosetall fra Oslo kommune vil det bli 2 600 flere barneskoleelever i Oslo innen år 2015, med et særlig trykk på Grefsen, Nydalen og Sagene. Det eneste byrådet har lagt inn er å gjøre om Sandaker skole til en 1-10 skole, og som ikke på langt nær vil være tilstrekkelig for å møte behovet.

Venstres svar er derfor tydelig:

De eksisterende planene for Grefsen stasjonsby er det uaktuelt for Venstre å støtte. Det må foretas store endringer i planene, og hovedgrepet må være at utbygging i dette området skal baseres på en god overgang mellom bebyggelsen på begge sider av ringveien, som ivaretar gode siktlinjer som sikrer utsyn både nedover mot fjorden og byen og oppover mot Grefsenkollen. Venstre sier også kategorisk nei til bygging av høyhus i Oslo.

Grefsen stasjonsby har for store dimensjoner og utnyttelsen må tilpasses omgivelsene på en langt bedre måte. Utbyggingsforslaget må derfor modereres kraftig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**