Venstre advarer mot gapestokk i lommemannsaken

Det er gledelig at politiet har fått ett gjenombrudd i den såkalte “lommemann-saken”. Fylkesstyret i Hordaland Venstre vil imidlertid utrykke sterk bekymring for graden av identifisering av den pågrepne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

En rekke ulike medier har etter vår mening gått langt over streken med filming av selve pågripelsen, filming av arbeidsplass, identifisering av nabolag ol. I denne saken synest store deler av medie-Norge å ha glemt prinsippet om at man er uskyldig til det motsatte er bevist. Mediedekkningen bærer preg av forhåndsdømming. Hensynet til pågrepnes familie, venner og nettverk, fordrer stor varsomhet ved bruk av identifiserende virkemidler.

Selv med en rettskraftig dom, synest ikke Hordaland Venstre “gapestokken” er en egnet del av straffen. Norske medier beveger seg mot internasjonale tilstander, der grunnleggende rettsprinsipper må vike for tabloide sensasjons-oppslag. En slik utvikling bør vi kunne enes om at vi ikke ønsker her i landet. Hordaland Venstre vil be rettsvesenet og pressens faglige utvalg om å gripe inn i denne saken for å bidra til å reetablere grensene som i denne saken er brutt.

I en rettstat er det kun domstolen som kan dømme, dette bør pressen respektere i stedet for å føre en mann til “gapestokken” før han i en gang har fått prøvd saken sin i rettsapparatet.

Les om saken på ba.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**