Risør2023 – en fremtidsrettet visjon

Varaordfører Jan Einar Henriksen (V) lanserte “Risør2023” som Risør kommunes nye visjon. Innspillet kom da Henriksen ble intervjuet omkring tema samfunnsutvikling i forbindelse med den lokale folkevalgtopplæring på Risør Rådhus tirsdag 15/1-2008.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Under kyndig ledelse av prosessveileder Atle Svendal gjennomførte KS og Risør kommune to dagers folkevalgtopplæring på Risør rådhus mandag 14. og tirsdag 15. januar 2008. Opplæringen tok for seg de folkevalgtes ulike roller og arbeidsmåter hvor de blant annet var innom ombudsrollen, styringsrollen og samfunnsutviklerrollen.

Varaordfører Jan Einar Henriksen (V)

Samfunnsutvikling
Under tema samfunnsutvikling – er det kommuneplanarbeid eller noe annet ble varaordfører Jan Einar Henriksen og leder Nils Martin Andersen intervjuet omkring samfunnsutvikling og ideer om hvordan bystyret kan engasjere seg i Risørs utvikling. Begge viste stor entusiasme og kom med et utall av ideer og innspill til de øvrige kursdeltakerne.

“Risør2023” en fremtidsvisjon
I den anledning stilte Henriksen spørsmål om kunst, kultur og trehus burde erstattes av en mer fremtidsrettet visjon som “Risør2023“. På denne måte ville Risør få et fremtidsrettes tidsperspektiv å jobbe mot, samtidig som visjonen ble knyttet opp mot et bestemt mål, nemlig Risørs 300 års jubileum i 2023, som dermed vil bli en naturlig ramme rundt avslutning av prosjektet.

Byens historie
Tidligere lensmann i Søndeled Tallak Lindstøl utgav i 1923 boken “Risør gjennom 200 år” (fås kjøpt via Søndeled og Risør Historielag og hos Lindstøl Libris). Som en naturlig del av visjonen “Risør2023” må en vurdere å ferdigstille historien om Risør gjennom 300 år med utgivelse av bok som en naturlig del av byjubileet i 2023.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**