NORDLANDSBANEN FAUSKE — NARVIK (Reisetid 1t og 35min)

INNSPILL TIL NASJONAL TRANSPORTPLAN 2010 — 2019

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jernbane, tog, skinner

Foto: Microsoft

I en tid med fokus på miljø er det igjen tid for å sette videreføring av Nordlandsbanen på dagsorden. En ny utgave av Nasjonal Transportplan er snart underveis til uttalelse hos fylkeskommunene, og for den nordlige landsdelen er dette tidspunktet å ta tak i det som har med viktig infrastruktur i de neste 10-årene å gjøre. Med Regjeringens nordområdestrategi og Samferdselsdepartementets oppdrag til transportetatene med oppfordring om en bred gjennomgang og analyse av transportinfrastruktur og utviklingsbehov i nordområdene, er tidspunktet riktig for å fremme saken på nytt.

Med vedlagte hefte
ønsker jeg å bidra med litt informasjon om hva som er gjort av utredninger som gjelder Nord-Norgebanen etter 1982. Utredningen fra 1992 forutsatte byggestart i 1999 og ferdigstillelse av hele banen fra Fauske til Tromsø med sidearm til Harstad i 2007! Noe å tenke på, samtidig som det forventes en fordobling i godstrafikken i løpet av 8 – 10 år.

Kysten er kjent som riksveg nr 1. Jernbanen er naturlig riksveg nr 2, men det forutsetter at den bygges ut slik at den kan fungere som ryggraden i godstransport på land mellom sør og nord i Norge. En bedre anledning til å bygge landets transportinfrastruktur finnes ikke.

Tog

Foto: Microsoft

Når Regjeringen og Samferdselsdepartementet legger til rette for å trekke opp de store linjene i transportinfrastruktur i landsdelen, så bør fylkeskommunene og kommunene gripe sjansen. Tradisjonell tenkning med prioritering av "småpenger" skaper ikke de nye mulighetene som landsdelen trenger! Med det menes at det er en nasjonal oppgave å bygge nødvendig transportinfrastruktur av betydning for landsdelen og landet, og til det trengs det midler som går langt ut over vanlige budsjett for fylkene.

Innenfor normalt tildelte økonomiske rammer ser det ut til at utbedring av veier er det eneste gjennomførbare. Slik sett kan en forstå de uttalelser som er kommet fra Fylkestinget, Landsdelsutvalget og Salten Regionråd som innspill til en tidlig utgave av Nasjonal Transportplan.

Nordland Fylkesting behandlet Nasjonal Transportplan som sak 10/2007 (26.02.) I vedtaket under "Annet pkt 1. heter det:"Fylkestinget forventer at Regjeringens nordområdestrategi, hva angår samferdsel, fører til en betydelig ekstra satsing på å videreutvikle infrastruktur i nordområdene, spesielt for å legge til rette for næringsvirksomhet." Landsdelsutvalget har i sitt hefte "På god vei" (utgitt 11/2006) signalisert prioritering av veier.

I Salten Regionråds møte i september 2006 ble Saltens innspill til Nasjonal Transportplan 2010-2019 enstemmig vedtatt. Om jernbane er ikke videreføring av Nordlandsbanen nevnt. Derimot "Utbygging av stasjonsområdet i Bodø for å takle økningen i godstrafikken." Den 20. februar 2007, dvs en uke før behandlingen i Fylkestinget, ble transportetatene av Samferdselsdepartementet gitt supplerende oppdrag med å se spesielt på transportinfrastruktur og utviklingsbehov i nordområdene. Dette oppdraget er altså av ny dato i forhold til alle de innspill som er kommet fra Fylkestinget, Landsdelsutvalget og Salten Regionråd. Det krever etter mitt skjønn at tidligere innspill revurderes når planen på nytt kommer til uttalelse i fylkeskommunene i januar 2008.

Det må være lov å tenke på landsdelens behov spesielt når signalene fra Regjeringen og Samferdselsdepartementet er så klare som de er. Det blir derfor spesielt spennende å se hvilke anbefalinger transportetatene er kommet til for nordområdene når de i tillyst pressekonferanse den 17. januar kl 1000 legger frem sine forslag til tiltak.

Med hilsen
Svein Arnt Uhre

Vedlagte hefte i pdf

nordlandsbanen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**