Åpent brev til Jan Kløvstad

Jeg mener at du gikk veldig raskt ut med to, for min smak, altfor unyanserte uttalelser i det siste. Én var den med politiet etter Røyslands innlegg i Agderposten om Kvannes-saken, publisert 20.12.07. Den andre var “Ta avstand fra Tor Erling Staff” publisert 13.01.08, igjen på Arendal Venstres webside, skriver Sanjin Salahovic, Arendal Venstre, varamedlem i bystyret til sin leder og bystyrerepresentant Jan Kløvstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Sanjin Salahovic i bystyret

Foto: Jan Kløvstad

Godeste Jan,

Jeg ser på debatten med Staff om Lommemanen. Staff er på sporet av et viktig poeng som jeg synes kommer til å bli aktualisert igjen og bearbeidet i ettertida etter at stemningen i kjølvannet av pågripelsen av Lommemannen og Staffs uttalelser avtar. Men uansett om det jeg mener, er rett eller ikke i et tidsperspektiv, ville jeg minne om en, for meg, prinsipiell sak. Det er den at jeg mener at du gikk veldig raskt ut med to, for min smak, altfor unyanserte uttalelser i det siste. Én er den med politiet etter Røyslands innlegg i Agderposten om Kvannes-saken. Jeg mener det du skrev 20.12.07 på Venstres webside i artikkelen "Venstre har tillit til politiet", var unødvendig forhastet og lite analytisk. Den andre artikkelen er "Ta avstand fra Tor Erling Staff" publisert 13.01.08, igjen på Arendal Venstres webside. Der markedsførte du også et kampanjebrev knyttet til saken og tilegnet websiden og mobiltelefon for videresending. Om den artikkelen kan jeg si det samme som for den med politiet. Dessuten er det en uttalelse som smaker disiplinerende — du skriver at Staff bør pensjonere seg. Med dette vil jeg si at jeg ikke er for en slik impulsiv, dømmende og lite analytisk måte å skape eller presentere store meninger i partiet på. Jeg mener at slike meninger bør profileres gjennom en bred debatt innenfor partiet. Det er den debatten som mobiliserer partiets kompetanse og dyktighet, ansvarliggjør individet. Og det er den debatten som etterlater synlige spor etter individets deltakelse i partiets fellesskap. Uten det sporet ser jeg ikke noen grunn til at et individ engasjerer seg i partiet. Jeg mener at en virkelig oppgave for deg som leder i Arendal Venstre ikke er å skape mening, men å skape infrastruktur for en debatt som kan gi oss et utfall "flest mulig" av dem som har mening, kan stille seg bak.

Med dyp respekt for deg som mannen som stolte på meg og fikk meg inn i partiet skriver jeg for å gi deg info og kanskje hjelpe deg til å få enda bedre innsikt i partiet jeg er en beskjeden del av.

Sanjin Salahovic

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**