Norge er ikke alene i verden

Den siste uka har det vært debatt i Dagsavisen om et fremtidig samarbeid i sentrum av norsk politikk, mellom Sp, Krf og Venstre. Unge Venstre mener det er svært problematisk å støtte at Venstre deltar i regjering med et parti hvis verdensanskuelse stopper ved Svinesund, skriver Anne Solsvik i et innlegg i Dagsavisen lørdag. På bildet er hun på befaring med planutvalget i Arendal bystyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Anne Solsvik på befaring

Foto: Arendal Venstre

Senterpartiet er motstandere av norsk EU-medlemsskap, og bruker hver anledning, også i regjering, til å rakke ned på mye av det utvilsomt gode arbeidet som gjøres i EU. Bare i løpet av det siste året har Åslaug Haga beskyldt EU for å hindre hjemfallsretten og stoppe CO2-rensing på Mongstad. I ettertid har det vist seg at beskyldningene var grunnløse.

Problemet dreier seg ikke om å være for eller mot norsk EU-medlemsskap, men om å behandle spørsmålet på en edruelig og redelig måte. Har du noensinne hørt Åslaug Haga si noe positivt om EU? Senterpartiets hat mot EU og EØS-avtalen er ikke bare irrasjonellt, men vitner om en politisk holdning som ikke har noe å gjøre i et moderat sentrumssamarbeid. Senterpartiet er det eneste partiet som ikke vil følge rådet fra folket i en rådgivende folkeavstemming om EU-medlemskap.

Det er imidlertid ikke bare i EU-saken at Senterpartiet låser seg inne i nasjonalstatens særinteresser. I WTO-spørsmålet er det Senterpartiet som kjemper hardest for mer subsidier til norske bønder — selv om verdens fattige er helt avhengig av at man får på plass en ny avtale som gir dem fri tilgang til våre markeder. Det er handel og verdiskapning som er den utvilsomt beste løsningen på fattigdomsproblemene. Da kan ikke Norge ha en regjering som er mer opptatt av norske særinteresser enn verdens fattige.

For et sosialliberalt sentrumsparti som Venstre, er det en selvfølge at politikken må bli mer global. Vi trenger flere internasjonale arenaer for å løse mange av de utfordringene som verden i fellesskap står overfor. Norge er ikke alene i verden. For Unge Venstre er det derfor en selvfølge at en regjeringen hvor Venstre er med fører en visjonær utenrikspolitikk, som ser verden med globale øyne. Med dagens politikk, kan ikke Senterpartiet være med i en slik regjering.

Anne Solsvik
Leder i Unge Venstre