Årsberetning for 2007

2007 har vært et godt år for Halden Venstre med et godt valg og styrket lagsarbeid

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Halden 11. januar 2008.

Styret har bestått av:
Geir Helge Sandsmark, leder
Michael Ha, sekretær/nettansvarlig
Eirin Finnanger, kasserer.
Pål Buttingsrud, styremedlem

Medlemstall: Pr. 5. desember teller medlemslisten 19 medlemmer hvorav 16 har betalt kontingent for 2007. Vi har hatt 6 innmeldinger og 2 utmeldinger i perioden.

Halden Venstre har i 2007 vært preget av optimistisk valgkamp basert på godt forarbeide i 2006.

Vi har arrangert ett åpent folkemøte om inkluderende oppvekst med Venstres nestleder Olaf Thommessen og stortingsrepresentant Arild Stokkan-Grande(AP) som innledere. Møtet ble arrangert i Halden videregående skoles lokaler på Porsnes på vegne av Østfold Venstre og i samarbeide med Østfold Arbeiderparti.
.
Ellers har året vært preget av kommune- og fylkestingsvalget. Vi gikk til valg med programmet og valglista som ble vedtatt på årsmøtet i januar 2007. De tre kumulerte kandidatene jobbet målrettet sammen og delte på deltakelsen i debatter på arrangementer og i lokale medier. Roar og Tone ble intervjuet på Halden nærradio, Roar deltok i politisk debatt på samme stasjon. Tone og Geir Helge deltok i valgkampdebatt på Halden Storsenter. Denne debatten ble også sendt på radio Prime. Samme kanal gjorde også intervju med Geir Helge. Roar ble behørig portrettert i Halden Arbeiderblad og Halden Dagblad før valget. Etter valget ble det også trykket et portrett av Tone. I valgkampen fikk vi presseoppslag knyttet til møtet om inkluderende oppvekst og et innslag om kultur sammen med de to øverste kandidatene på fylkestingslista. Roar fikk som vanlig oppmerksomhet rundt sin aktivitet i kommunestyret.

Tone har for øvrig fått trykket flere kronikker. "Inkluderende oppvekst i Østfold" ble publisert i Halden Arbeiderblad og i Halden Dagblad, mens "Bør vi finne frem spanskrøret" ble trykt i Halden Arbeiderblad og i Liberal. Geir Helge skrev også en artikkel om verneplikt i Liberal sammen med Anne-Karin Femanger Pettersen fra Fredrikstad. Tone, Roar, Per Magnus og Geir Helge har skrevet en rekke leserinnlegg i lokalavisene.

Denne valgkampen var kjempemorsom. Det har vært laginnsats hele veien. Først satt Eirin, Jan-Magne, Per Magnus, Pål, Roar, Tone, Turid og Geir Helge og pakket 5000 konvolutter med materiell for distribusjon med HA. Deretter har Eirin, Josef, Karin, Michael, Pål, Tone og Geir Helge båret ut materiell i postkasser. Til dette fikk vi også hjelp fra Øyvind Johannessen som tilbød seg å dekke hele Enningdalen, Aspedammen, Prestebakke og Kornsjø. Tusen takk til han! Som vanlig er alle bidrag viktige. Likevel er det riktig å framheve Karin og Pål som har bidratt sterkest til distribusjonen. I tillegg har vi delt ut ganske mange brosjyrer på stand slik at den totale distribusjonen ble på anslagsvis 10 000 brosjyrer og stemmesedler.
Dette sammen med bredt oppmøte på stand var svært viktig støtte for toppkandidatene. I tillegg til den praktiske jobben som blir gjort, er det godt å føle at vi har et lokallag i ryggen. Takket være laginnsats, kombinert med Roars romslighet for nye medspillere, har vi fått til en bred profil.

Resultatet ble også bra: Vi fikk 460 stemmer (3,6%) ved kommunevalget og 348 stemmer (2,9%) i Halden til fylkestingsvalget. Dette resulterte i to kommunestyrepresentanter, Roar Günther Andersen og Tone Skråning. Etter valget inngikk vi valgteknisk samarbeide med FrP, H, SP, MDG og Rødt for valg av representanter til formannskap, faste utvalg, råd og nemnder. Roar ble 1. vararepresentant til formannskapet og Tone er medlem av hovedutvalg for undevisning og oppvekst. Per Magnus er fast medlem i hovedutvalg for kultur og idrett mens Geir Helge møter fast i utvalg for nærings- og miljøpolitikk. I tillegg har vi fem varaplasser til faste utvalg og en rekke plasser i nemnder og råd. Den 12. desember var Venstre representert med to medlemmer i Utvalg for Undervisning og Oppvekst idet Geir Helge som 5. varamedlem ble innkalt sammen med Tone.

Etter valget har samtlige faste utvalgsrepresentanter og kommunestyrerepresentanter fått god pressedekning. Blant høydepunktene kan nevnes Tones innsats for Asak skole der hun samarbeider med H og FrP og Per Magnus sin kamp for ungdomskultur og innspill til kulturplanen i samarbeide med MDG, H og FrP og i noen grad med motvillige AP og SV. Geir Helge tok initiativ til å rette opp utvalgsreglementet og stilte spørsmål om klimaplan samt om habilitet til nestlederen i utvalg for nærings- og miljøpolitikk. Sammen med H og SP startet han kampen mot kommunens eiendomsavtale med Norske Skog gjennom en protokolltilførsel. Roar fortsetter denne kampen i formannskap og kommunestyre. Roar var også engasjert i den noe opphetede kommunestyrebehandlingen av valg til nytt kontrollutvalg der Rødt brøt ut av det valgtekniske samarbeidet med øvrige opposisjonspartier.

Kommunestyregruppa inkludert utvalgsmedlemmene har allerede fremmet flere av sakene vi gikk til valg på. Spesielt gjelder dette området skole og kultur der såvel skolestruktur, læringsmiljø, kulturplan, ungdomstilbud og styrking av kulturlivet har blitt satt på dagsorden i utvalg, kommunestyre og i budsjettprosessen. I tillegg har samarbeide med det nye fengselet, klimaspørsmål og drift av havna vært berørt. I vårt alternative budsjett ser vi kritisk på gjeldsbyrden. Som nevnt over, har vi ofte innspill for åpne og ryddige prosesser i forvaltningen.

Våre nettsider blir løpende oppdatert med møteplaner, referater, leserinnlegg, pressemeldinger og nyheter fra arbeidet vårt i kommunestyre og utvalg. Per Magnus overtok ansvaret for nettsidene når Michael flyttet. Per Magnus har hovedæren for den gode profilen vi har hatt etter valget. Statistikken over besøk indikerer økende interesse for nettsidene våre. Vi kan observere topper i aktiviteten umiddelbart før og etter politiske møter der vi har vært aktive.

Styret har arrangert tolv åpne styremøter i 2007 der den løpende aktiviteten har blitt debattert og behandlet. I tillegg har gruppeleder Roar Günther Andersen møtt på de fleste styremøtene før valget. Etter valget ble det holdt felles møter med kommunestyregruppa. Gledelig mange medlemmer og varamedlemmer til utvalg har deltatt på disse møtene. Vi rapporterer to gjennomførte studiesirkler til VO.

Samarbeidet med kommunestyregruppa har fungert utmerket og har resultert i interpellasjon om klimaplan samt forespørsler om organisering av havnevirksomheten. Halden Venstre hadde eget forslag til kommunebudsjett for 2008. Til sammen har vi hatt ca åtte skriftlige forespørsler, en muntlig forespørsel og fire protokolltilførelser. Vi leverte lovlighetsklage sammen med MDG og SP på avtalen mellom Halden kommune og Norske Skogindustrier.

Vi hadde tre utsendinger til fylkets årsmøte. Lokallagslederen er organisatorisk nestleder i fylkeslaget og fungerte også som leder av valgkamputvalget til fylkestingsvalget. Han har vikariert for fylkeslederen på landstyrets telefonkonferanse og med tilstedeværelse på ett landstyremøte. Han var også utsending til Venstres landsmøte. Sekretæren har vært leder i Østfold Unge Venstre.

Som regnskapet viser, er kontantbeholdningen lav. Det kom godt med at Østfold Venstre dekket distribusjon av 5000 utsendelser med HA. Tusen takk, Østfold Venstre! Laget sliter fortsatt med lave inntekter selv om det gode valgresultatet i 2007 vil bidra til noe høyere offentlig tilskudd. Halden Venstre skulle gjerne sett at kommunen kunne gitt bidrag til drift av politiske lokallag.

Som det går fram av ovenstående, har Halden Venstre opplevd stor framgang i 2007. Dette skyldes ikke minst god innsats fra gledelig mange av medlemmene. Antagelsen i forrige årsmelding om økende engasjement viste seg å være riktig. Dette er ikke bare gledelig, men utrolig viktig. Vi har svært kompetent og bred representasjon i kommunestyre, utvalg, råd og nemnder. Styret har store forventninger til at disse representantene bidrar til god styring av kommunen og fin markering for Venstre. Vi håper også at øvrige medlemmer fortsetter med sine konstruktive bidrag på møtene og i lagsarbeidet for øvrig.

Styret i Halden Venstre, 2007

Geir Helge Sandsmark, leder