Øk belønningsordningen for kollektivtransport

Fylkeskommunen har søkt om 55 millioner av en total ramme på 161 milllioner. Regjeringen har svekket ordningen fra i fjor til i år, mens Venstre har foreslått en radikal økning. De rødgrønne lokalt burde presse egen regjering for å få økt midlene til ordningen, og det fort, mener Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre støtter helhjertet opp om kollektivsøknaden, sier Helge Solum Larsen, som er fylkesleder i Venstre og byutviklingspolitiker i Stavanger. – Søknaden fra fylkeskommunen viser med all tydelighet at det er et stort behov for statlige ekstramidler til kollektivtransporten i Rogaland og på Nord-Jæren spesielt. Problemet er bare at den Ap-dominerte regjeringen svekket belønningsordningen fra i fjor til i år. Potten er på 161,7 millioner, men antallet storbyområder som kan søke er utvidet. Det er derfor grunn til å frykte at den delen som kan tilfalle vår region vil bli redusert fra i fjor.

– Det vi har behov for nå er at fylkesordføreren i tillegg til å sende søknaden også legger trykk på sine egne sentralt, sier Solum Larsen. Han håper Tom Tvedt (Ap) vil bidra til å presse på for at regjeringen allerede i revidert budsjett øker størrelsen på belønningsordningen.

Venstre foreslo til sammenligning i sitt alternative statsbudsjett at ordningen skulle dobles fra 2007 til i år, til 320 millioner kroner.
I kravene til klimaforlik fra Venstre og klimaopposisjonen på Stortinget er det foreslått en opptrapping av ordningen til 500 millioner i 2009. – Dette er helt nødvendig for å være med på bidra til at transportsektoren tar reduksjoner av uønskede klimagassutslipp, sier Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**