Arkitekt Barexstein med Barbuinnspel

Arkitekt Bjørn Barexstein har arbeidd med Barbuplanar i mange år, og har sendt brevet gjengitt under til planutvalet i Arendal før møtet 10. januar:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Barexsteins Barbuplan

Foto: Barexstein

“TYHOLMEN ARKITEKTKONTOR A/S
Thorstensen, Barexstein og Marrable
sivilarkitekter mnal
Nedre Tyholmsvei 8, 4836 Arendal
Tlf:.370 22928 Fax:. 370 27358

Deres ref: Vår ref 07.01.2008

Til Driftsstyrets medlemmer

VEDR. REGULERINGSPLAN BARBU — ALTERNATIVE MULIGHETER.

Bakgrunn:
Undertegnede har siden tidlig 1990 tall utarbeidet ulike forslag for Barbubukt, først i form av diplomoppgave ved NTH,arkitektlinjen, og deretter forslag både i samarbeid med Barbu vel, og senest for få år siden som paralelloppdrag betalt av Arendal kommune, Planavdelingen. Selv om jeg ikke har noen rolle i arbeidet som er utført de siste år, er jeg fremdeles opptatt at Barbuområdet skal få den heder og verdighet det fortjener som et av de største trehusbebyggelsene i Arendal, og også på grunn av den viktige delen av Arendals historie som dette området representerer.

Gjennom stort sett hele 1900 tallet, siden Barbu ble slått sammen med Arendal kommune, har området vært inne i en fase av nedbygging — både når det gjelder egen identitet og ved at mye bebyggelse er revet i forbindelse med veiutvidelse, jernbane med mer. Området slik det fremstår i dag innbyr derfor slik det er i dag til at noe både kan og bør gjøres der. Dette er både på grunn av kvaliteter man har der, og på grunn av sin sentrumsnære og sjønære beliggenhet.

Etter oppfordringer både fra privatfolk, politikere, beboere i området, Barbu vel m fl, oversendes her et alternativt forslag til ettertanke i forbindelse med den forestående videre behandlingen av reguleringsplan. Oppdragsgiver for forslaget er Byggmester Roy Paulsen som er oppvokst i Barbu og som før han flyttet dit også har engasjert seg i hva som skal skje i Barbubukt.

Vårt forslag:
Det vedlagte forslaget skiller tar kun for seg den sentrale delen av Barbubukt, og forholder seg til de rammer som foreligger når det gjelder veiføringer, elveløp og til dels strandlinje.

Hovedideer punktvis:
– Bebyggelsesmønster og bygningstyper og volumer i harmoni med den eksisterende
bebyggelsen i Barbu.
– Maks 2,5 etasjer, dvs to hele etasjer samt innredbart loft.
– All bebyggelse skal ha skråtak.
– Bebyggelsen skal som helhet vende seg mot Galtesund.
– Stor grad av offentlighet i uteområdene
– Færre og større sammenhengende offentlige utearealer/grøntsoner enn i Darks forslag.

Kritikk/innvendinger mot Darks forslag:
– For store bygningsvolumer — passer ikke inn i Barbu.
– Fremmed bebyggelsesstruktur og utendørs romsammenhenger i forhold til eksisterende bebyggelse.
– Felles areal satt av til og lek/opphold mellom bygningene vil oppleves privatiserende i forhold til allmennheten.
– Bebyggelsen dreies unaturlig mot "Dauholla".
Diskusjon/kommentar/sammenligning:
De aller fleste mener vel at det er bra at man setter Barbu på dagsordenen, og at noe både kan og bør gjøres der. Uten å ta munnen for full vil jeg hevde at det synes å være et stort sprik mellom det flertallet av befolkningen i Arendal kunne tenke seg i Arendal og det foreliggende forslaget til Dark. Man føler seg rett og sett fremmed, og kan ikke se at dette har noe med Barbu å gjøre.

I seg selv vil det sikkert gi bra kvaliteter for de planlagte leilighetene, men vi mener det ikke gir noe ekstra til Arendal og Barbu — kanskje tvert i mot, ettersom den eldre bebyggelsen vil bli liggende veldig i bakevjen. Hovedinnvendingen mot det foreliggende forslaget er altså todelt — bebyggelsen har for store volumer, og ikke minst: bebyggelsesstrukturen gir en stor grad av privatisering av utearealene. Det er mange som kun kommenterer utseende på bygningene, men undertegnde mener at volumene og størrelsene og plasseringen av bebyggelsen er viktigere.

Etter det vi kan lese ut fra den skriftlige delen av Darks forslag, så vil det siste forslaget gi rom for i overkant av 12.000 m2 bygningsmasse, eks parkeringsareal. Vårt forslag er kun tegnet skissemessig og bør varieres ytterligere, men med 2,5 etasjer vil dette gi rom for en bebyggelse i størrelsesorden 7-9.000 m2. (Vi vil nevne at bebyggelsestypen som er vist i vårt forslag er tilnærmet lik i størrelse til de nye leilighetene på tidligere Rolands fabrikk på ved Gullsmedenga) Det er altså et redusert forslag, som gir mindre bygningsmasse, men det vil gi både større og mer brukbare offentlige uteareal. Disse utarealene er da fordelt på et større parkområde inne i bebyggelsen, en mer urban plass øst i området, samt en større plass nede ved elveutløpet. Videre havneprommenade, samt badeplass og båthavn.

Vi vil presisere at dette forslaget er et innspill i forbindelse med reguleringsplanen, og ikke et personlig angrep på Dark arkitekter eller deres fremgangsmåte eller ideer. De har vunnet en konkurranse og arbeider videre ut fra dette.

Målet med dette innspillet er å vise at det finnes andre hovedideer som etter vår mening både vil gi mer til fellesskapet i form av et større preg av offentlighet i utearealene og en bebyggelse som i skala er mer tilpasset det gamle Barbu. Det gamle strandstedet og tidligere kommunesenteret Barbu bør etter vår mening også mer hensyntas når eller dersom noe nytt skal bygges.

På "folkemøtet" i gamle frikirken før valget i fjor høst ble det av de fleste politikerne i panelet sagt at man ikke bør forhaste seg i denne prosessen. Det håper vi at det politiske miljø fremdeles mener. Som hovedgrunneier i området, og med beslutningsmyndighet i reguleringsprosessen håper vi at alle politikerne på et fritt grunnlag nå kan være med å bestemme hvordan Barbu skal utvikles — uavhengig av prosessen tidligere, både i reguleringen og den tidligere kommunedelplanen som på et tidspunkt ble satt på sidespor. Vi beklager at dette oversendes nå noe forsinket i siste liten før møtet, (skyldes begravelse i nær familie), men håper like fullt at dere vil ta dere tid til å lese dette og vurdere det vedlagte forslaget. Uansett ønsker vi alle politikerne lykke til med arbeidet med Barbu videre.

siv ark Bjørn Barexstein
Kopi: Arendal kommune, v/ Kristian de Lange og Geir Skjæveland, Barbu Vel, Byggmester Roy Paulsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**