Buss vil i mange år framover være hovedpilaren i kollektivtrafikken i Hordaland. Derfor må det arbeides for å legge til rette for at bussene skal kunne komme raskere fram, og på den måten bli et attraktivt og reelt alternativ til bilen. Dette krever blandt annet en satsing på prioritering i lyskryss, nye korte og lengre kollektivfelt inn og ut av Bergen, og kanskje også åpning for bruk av sambruksfelt. Venstre vil i fylkestinget arbeide for at fremkommeligheten for kollektivtransporten nå vil få et løft, slik at punktlighet og rutefrekvens kan bli bedre. I fylkestinget har Venstre de tre siste år gått inn for over 30 millioner til satsing på investeringer for kollektivtrafikken uten å få flertall. Planlegging av tiltak for bussprioritering må fremskyndes, og midler til gjennomføring bevilges. En helhetlig plan for framkommeligheten til buss må vedtas, og programmet FINANSIERING AV BEDRE FRAMKOMMELIGHET I BERGENSOMRÅDET som Venstre presenterte i forbindelse med budsjettforslaget like før jul var et forsøk på å tvinge fram en slik plan.
Reisetid har ofte vesentlig mer å si for om en velger kollektivt framfor bil, og dette må Hordalands kollektivsatsing gjenspeile. Da kan man ikke starte med å la dem bruke lengre tid. Bussen må slippes fram!