Barbu Vel: La 2008 bli et godt år for Barbu!

Like før sommerferien i fjor vedtok Arendal bystyre Kommunedelplanen for Barbu. Vedtaket er svært åpent mht Barbubukt. Det legger få føringer på hva arealet i dette området kan nyttes til og ingen føringer på volum eller høyder for eventuelle bygg. Med dette vedtaket kan Barbubukt like godt utvikles til grøntareal/park som til boliger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Barbu - asfalt

Foto: Arendal Venstre

Det var trolig først på Folkemøtet 13.6.07 at politikerne begynte å forstå hvor massiv motstanden mot de foreliggende utbyggingsplanene var. Like etter Folkemøtet trakk også Barbu Brygge Eiendom AS sitt forslag. Siden da har et kommunevalg blitt avholdt. I oppløpet til valget ble de politiske partiene oppfordret av pressen, Barbu Vel og en rekke avisskribenter om å tone flagg i "Barbusaken". Pensjonistpartiet, Kystpartiet, SV og Senterpartiet var alle tydelige på at de ønsker et større grøntareal/park i Barbu.

I Arendal Pensjonistparti ble det fattet et enstemmig vedtak undertegnet av Jon Lindset 24.8.07 som lød: "Arendal Pensjonistparti går imot utbygging av Barbu-området i kommende 4-årsperiode (valgperioden). Partiet har som mål at Barbu prioriteres som et grøntområde". I Tore Boyes avisinnlegg i Arendals Tidende 25.8.07 kommer Kystpartiets syn fram: "(…) Det eneste området som det fremdeles er mulig å berge og legge ut til en grønn lunge er Barbu. Eksisterende bebyggelse vil, dersom høyhus bygges, miste sitt særpreg. Kystpartiet lover å respektere huseiernes og innbyggernes interesse og går derfor mot utbyggerne som kun er interessert i størst mulig profitt." Ifølge førstekandidaten for Arendal SV, Rune Sævre, skal Barbu være "en park og grøntområde for framtida" — og at dette synet ble støttet av samtlige av de forhåndskumulerte kandidatene på SV-lista. Senterpartiets førstekandidat, Kirsten Bjormyr, ordla seg på følgende måte til Barbu Vel i en e-post av 26.8.07: "Jeg og Senterpartiet er imot bygging av høye hus som tar utsikten fra eksisterende bebyggelse. Sakene med Gard og APL, der fylkesmannen kritiserer kommunen for å ta for lite hensyn til det verditapet de som blir bygget inne, har fått meg til å snu. Det er urimelig å ikke ta hensyn til at utsikt har en verdi. Vi må derfor bruke andre strategier for å få det grønt i Barbu. Tiden vil jobbe for det, dersom vi klarer å vente! Nei til hasteutbygging i Barbu."

I forkant av valget utformet Barbu Vel noen råd til velgerne. Dette rådet ble delt ut på stand i byen, i en rekke postkasser og lagt ut på våre nettsider, samt nettsidene til Nettverket for Arendal Bys Vel (men ikke trykket i avisen). I rådet redegjorde vi for at de fire forannevnte partiene var de mest tydelige på å støtte grøntareal/park i Barbubukt. Vi skrev imidlertid ikke STEM PÅ x-parti. Vi overlot til velgerne å trekke sine egne slutninger.

I tillegg visste vi at i de partiene som ikke var like klare, var det ulike syn innad mht "Barbusaken". Barbu Vel ønsket at flest mulig Barbuvennlige (les: grøntvennlige) kandidater skulle velges inn fra disse partiene, slik at de kan agitere for mer grønt innad i sine respektive partier. Barbu Vel laget således en liste over kandidater man kunne gi tilleggsstemmer til. Mot slutten av valgkampen var det flere og flere som ønsket å stå på denne listen.

Oppsummert kan vi si at samtlige partier beveget seg i retning av mer grønt i Barbu i løpet av 2007. Selv Arne Austenå, Fremskrittspartiet, uttaler i Agderposten 28.8.07 at hans parti ønsker begge deler: Både utbygging av bolig/næring og grøntarealer rundt elva med strandpromenade i fronten. Arbeiderpartiet, som lenge var tause i denne saken, uttalte i Arendals Tidende 1.9.07 at de forstår harmen planene med relativt stor grad av blokkbegyggelse har vakt blant Barbus innbyggere og utenfor Barbu. Videre går det fram at Arendal Arbeiderparti ønsker en "beskjeden utbygging og boligmasse hvor høyder og utforming er tilpasset eksisterende bebyggelse, med park/grøntanlegg i front ut mot sjøen. (…) Grøntområdene i front skal være tilgjengelige for allmennheten og utgjøre et betydelig areal." I Agderposten 29.8.07 uttrykker gruppeleder i Arbeiderpartiet Nils Johannes Nilsen at "de nye planene for området bør inneholde grøntområder på minst åtte mål."

Vi tar alt dette med i tilfelle noen skulle ha glemt hva som tidligere har blitt sagt…. Noen som enten har glemt disse politiske signalene, eller valgt å overse dem, er Barbu Brygge Eiendom AS. I deres siste forslag som ble lagt fram like før jul er det lite som minner om et større grøntareal i forkant av bebyggelsen eller en utbygging og boligmasse hvor høyder og utforming er tilpasset eksisterende bebyggelse. At ordføreren lett lar seg begeistre av nye byggeprosjekter er ingen nyhet.

Siden Barbu Vel ikke ble invitert til Lassesen for å se det nye forslaget (slik utvalgte beboere i Barbu ble), har vi nå vært på rådhuset og sett nærmere på forslaget. Det første som slår oss er hvor likt dette forslaget er til det forrige. Det er riktignok færre blokker, men til gjengjeld er de enda høyere! Blokken nærmest Rema 1000 er foreslått til cote 18. Det er høyere enn selve bygget til Rema 1000/Kystverket! Hvor er det "større" grøntarealet i forkant? Det meste av grøntarealet er plendekte garasjetak mellom blokkene (garasjeanlegg som forøvrig vil sperre for all sjøutsikt fra Kystveien). Ikke akkurat hva vi vil kalle park! Riktignok er det tegnet inn en grønn trekant på forsiden, men den er omtrent like stor som den grønne flekken vi har i dag. I tillegg er det tegnet inn en grønn trekant ved rundkjøringen, hvor det egentlig er behov for en busslomme. Vi kan heller ikke se at bygningsmassen som er foreslått i større grad tar hensyn til den eksisterende bebyggelsen, verken i sitt volum, mht utforming eller mtp siktlinjer. De fleste siktlinjene vender fortsatt mot Tollbodkaia… Gamle Barbu vil bli stengt inne, en viktig del av Arendals kulturhistorie vil bli gjemt bort og innseilingen til Arendal vil forringes for all framtid. Er det rart at vi er skuffet??

For øvrig ønsker vi å knytte to kommentarer til Bengt Michalsens framstilling av forslaget i Agderposten 22.12.07. For det første skriver Agderposten at Michalsen oppfattet protestene fra forrige runde til å dreie seg om at to-tre hus ville miste sin utsikt. Hvis Agderposten har gjengitt Michalsen riktig, må vi si at Michalsen ikke har oppfattet særlig mye fra forrige runde. Motstanden mot de forrige utbyggingsplanene handlet først og fremst om Arendals omdømme, innseilingen, bevaring av kulturhistoriske verdier og behov for mer grøntareal nær sentrum. For det andre gir avisintervjuet med Michalsen inntrykk av at Barbu Brygge Eiendom AS er "greie" eller "generøse" (våre uttrykk) fordi de legger seg langt under
det kommuneplanen tillater med hensyn til volum. Men den vedtatte Kommunedelplanen inneholder ingenting om volumtall. Volumtallene for Barbubukt ble fjernet av politikerne under bystyrebehandlingen! Vi mener derfor at det er villedende av Michalsen å argumentere med dette nå.

Når driftsstyret får dette forslaget på bordet førstkommende torsdag, ønsker Barbu Vel at driftsstyret venter med å sende forslaget til offentlig ettersyn inntil det foreligger siktanalyser som kan følge saken. Siktanalyser vil gi politikerne og alle berørte parter et langt bedre hørings- og beslutningsgrunnlag. Kanskje kan vi avverge en ressurskrevende høringsrunde ved at man allerede nå kan slå fast at det foreliggende forslaget ikke i tilstrekkelig grad er i tråd med det politikerne ønsker? For en rekke år siden samarbeidet Arendal kommune om å utvikle verktøyet som AXIS AS disponerer over, og hvor den eksisterende bebyggelsen i Barbu allerede er lagt inn i programmet. Tanken var at dette verktøyet skulle tas i bruk ved framtidig planarbeid. Nå er tiden inne for at Arendal kommune stiller krav om siktanalyser. Siktanalysene må inneholde siktpunkter fra der folk ferdes, eksempelvis fra Skilsøferga, fra innseilingen til Galtesund, fra utvalgte steder i Barbu, og fra Tollbodkaia.

Barbu Vel vet at sivilarkitekt Bjørn Barexstein, i samarbeid med Roy Paulsen, er i ferd med å utvikle et alternativ forslag til arealbruk i Barbubukt. Barbu Vel ønsker at driftsstyret venter med å sende Barbu Brygge Eiendoms reguleringsforslag til offentlig ettersyn inntil dette forslaget foreligger. Dette for at alle parter skal kunne se at det er mulig å utvikle Barbubukt på en alternativ måte — og for å synliggjøre at alternativet til å si nei til Barbu Brygge Eiendoms forslag er ikke det samme som å si nei til all utvikling i Barbu. Det finnes faktisk andre aktører og andre alternativer.

På vegne av Barbu Vel ønsker vi derfor å gjenta:
· Ikke selg den kommunale eiendom i Barbubukt — den må utvikles til et grøntareal/park til glede for allmennheten
· Ikke ødelegg kulturskatten som den gamle bebyggelsen i Barbu representerer ved å stenge den inne
· Ikke ødelegg innseilingen til Arendal ved å tillate boligblokker som ikke er tilpasset den eksisterende bebyggelsen
· Ikke ødelegg Arendals omdømme

La oss håpe at 2008 blir et godt år for Barbu og Arendal – og at valgløfter fortsatt står ved lag! La Barbu Leve – JA til park i Barbu!

Godt nytt år!
Torunn Olsen og Karl Ragnar Gjertsen