Støtt flyktningenes krav om å få bli i Norge

Det er i ferd med å utvikle seg en humanitær katastrofe i Lier. Vi kan som naboer ikke sitte med hendene i fanget. Dette er mennesker, med rett til et verdig liv og som trenger din og min støtte NÅ.
Støtt oppropet! http://www.opprop.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Utenriks, miljø

Foto: Luth

Beboere ved det statlige ventemottaket på Lierskogen er desperate i sin uavklarte livssituasjon. Så kritisk opplever de sin tilværelse, at de startet en sultestreik 31 des. Denne har nå et midlertidig opphold, da UDI har lovet å gå i dialog. (Møtet vil finne sted på ventemottaket onsdag 9 januar) Sultestreiken vil imidlertid straks gjenopptas, om ikke kravet om å få revurdert sine søknader om oppholdstillatelse blir innfridd. Mange av beboerne på ventemottaket har vært i Norge i mange år, uten å oppnå noen formell status, eller få midlertidige arbeidstillatelser. Flere av beboerne har vært i Norge fra før myndighetsalder og mange er i praksis ikke mulig å returnere.
Problemstillingen er kompleks og Norge må utvise humanitet og ha større tillit enkeltmenneskers historie.
Sterke menneskelige hensyn og opphold på humanitært grunnlag må benyttes oftere når det er snakk om mennesker som i sin fortvilelse foretrekker et kummerlig og uverdig liv framfor en retur til sitt tidligere hjemland.

Aksjonsleder,
Nina E. Johnsen