Haugesund Venstres politiske nyttårsfortsetter

Et nytt år er for mange en mulighet for en ny begynnelse. Mange benytter muligheten til å hente fram de gode fortsetter for det nye året. Som regel er disse av personlig karakter. Haugesund Venstres leder, Tore Nilsen, presenterer her lokallagets politiske nyttårsfortsetter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Raadhuset

Kjære Haugesundere!

Et nytt år byr på nye muligheter og nye utfordringer. Haugesund Venstre kan se tilbake på et vellykket 2007, der vi nådde målsetningene våre og vel så det. Vi gikk inn i en valgkamp med en målsetning om å oppnå samme stemmetall som ved stortingsvalget i 2005, og med det få 4 representanter i bystyret.

Nå vet vi at det gikk enda bedre enn det vi hadde håpet. Vi økte stemmetallet med nær 200 i forhold til et svært godt valgresultat i 2005. Vi fikk inn 5 representanter i bystyret og er med det representert i alle råd og utvalg vi ønsket å være representert i. En hel rekke av våre medlemmer innehar politiske verv og er med på å legge grunnlaget for framtidig utvikling i byen vår.

Nå har vi muligheten til å vise hva som er god og liberal venstrepolitikk. Vi kan i større grad enn før la vår stemme bli hørt og påvirke den politiske debatten i liberal retning. Den første muligheten fikk vi i forbindelse med budsjettbehandlingen i desember. Venstre la fram et budsjett som verken var populistisk eller pessimistisk.

Et forsvarlig og ansvarlig budsjett
Vi la vekt på å holde oss innen forsvarlige økonomiske rammer, med klare prioriteringer i forhold til de sakene vi mener er de viktigste i byen vår akkurat nå. Vi prioriterte å redusere låneopptakene, fullføre påbegynte rehabiliteringsprosjekter og ha realistiske rammer for nye prosjekter som rehabilitering av Hauge skole og nytt omsorgssenter i Skåredalen.

Venstres forslag til driftsbudsjett var en klar prioritering av en bedre skole med en sterk satsing på kompetanseheving for lærerne. Vi satset på en snarlig forbedring av forholdene for bostedsløse rusmisbrukere og tiltak for pårørende. Også helsestasjon for eldre og bedre jordmortilbud hadde vi funnet rom for. Vi vil også i 2008 arbeide for en forsvarlig forvaltning av fellesskapets verdier.

Nå går vi løs på et nytt år, og det er vår målsetning å møte utfordringene i det nye året med en offensiv politikk. Og vi vet at det vil være en rekke ting å gripe fatt i alt fra starten av. Bystyret skal blant annet ta stilling til en alkoholpolitisk handlingsplan, utarbeidelse av klimaplan og rapporten fra kontrollutvalget om Terrasaken i løpet av årets første måneder.

Terrasaken
Terrasaken overskygget det meste av den politiske debatten i høsthalvåret. Når kontrollutvalgets rapport foreligger vil bystyret måtte ta stilling til hvilke konsekvenser saken vil få. Det er ikke rett å forskottere denne behandlingen, men det er likevel ikke urimelig å si at dersom rapporten viser alvorlige brudd på kommuneloven bør dette få konsekvenser også for dem som har hatt sentrale roller i det politiske arbeidet.

Det vil være svært ulykksalig om ikke bystyrets behandling av Terrasaken bidrar til å redusere noe av den tillitskrisen denne saken har skapt. Når borgerne mister tilliten til politikerne er det kun de sistnevnte som kan bidra til å gjenopprette denne tilliten. Venstre vil gi sitt bidrag til dette på en måte som både tydeligjør politikernes ansvar og som samtidig ivaretar den enkeltes rett til en rettferdig behandling.

Skjenkepolitikken
Skjenkepolitikken har vært gjenstand for mye diskusjon det siste året. Økende voldsproblemer i Haugesund sentrum har fått stadig flere til å ta til orde for en endret alkoholpolitikk i byen. Ad hoc utvalgets flertall tar til orde for en innstramming av skjenkepolitikken, men bystyrets sammensetning er annerledes enn i utvalget. Debatten om vold og skjenkepolitikk ved HSH før jul viste klare skillelinjer også mellom flertallspartiene.

Debatten viste med all mulig tydelighet at representantene fra Høyre og Frp i hovedsak bygger sin alkoholpolitikk på tro og forhåpninger og at i hvert fall paneldeltakerne forholder seg til virkeligheten med en stor porsjon forakt og likegyldighet. Den manglende støtte til egen paneldeltaker fra Høyres bystyrerepresentanter i salen bærer kanskje bud om at noen flere ser at verken utelivsbransjen eller byen ellers tjent med den negative utviklingen vi opplever i dag.

Venstre støtter seg til de mange ulike forskningsprosjektene som viser at det er en klar sammenheng mellom tilgang til alkohol og vold. Forskningen viser også at alkohol som konsumeres på utesteder gir større risiko for vold enn alkohol som konsumeres hjemme. Derfor vil en reduksjon av skjenketidene være et viktig tiltak for å redusere volden. Redusert vold vil på lang sikt være gunstig også for utelivsbransjen.

Klimaplan
Når Haugesund nå skal i gang med å utarbeide en egen klimaplan vil Venstre være en viktig pådriver i dette arbeidet. Vi ønsker en bred prosess som også inkluderer byens borgere. Planen må være konkret og realistisk. Den må ha konkrete mål og tiltak som bringer oss mot disse målene. Samtidig er det viktig at vi fortløpende kan måle i hvilken grad vi oppnår målene og innenfor hvilke tidsrammer vi når dem.

Planen må inneholde tiltak for å redusere energibruken, øke kollektivtrafikken, redusere privatbilismen og sikre effektiv arealbruk. Videre er det viktig å vri energibruken over på fornybare energikilder og øke gjenbruk og resirkulering gjennom effektiv kildesortering. Dette må også gjelde for næringslivet.

Lokaldemokratiet og ombudsrollen
Mye av det politiske arbeidet når aldri avisspaltene, skaper aldri de store overskriftene eller den brede debatten. Det betyr ikke at dette arbeidet er mindre viktig. I det daglige politiske virket støter vi som politikere på saker som er av avgjørende betydning for den enkelte borger. Venstres mål er at alle borgere skal ha innsyn i og kunnskap om det arbeidet politikerne og administrasjonen gjør på vegne av fellesskapet.

Vi som er valgt inn i bystyret er ombudsmenn for våre velgere. Alle borgere skal kunne la sin stemme bli hørt. Venstre vil i det kommende året være særlig oppmerksomme på hvordan det politiske og administrative apparatet møter den enkelte borger. Vi ønsker at alle som har behov for det, eller interesse av det tar del i lokaldemokratiet. Venstres representanter er også borgernes representanter.

Derfor vil vi svært gjerne at den enkelte borger tar kontakt med oss om det er saker de ønsker å legge fram eller diskutere. Vi kan ikke love at vi alltid vil være enige med de eller dem som har noe å formidle, men vi kan love at vi alltid vil lytte til det de har å si. Vi ønsker alle et riktig godt nytt og spennende politisk år.

Tore Nilsen
leder Haugesund Venstre