Et liberalt 2008

Selv om min periode som gruppeleder i fylkestinget er av kort varighet, så vil jeg gjerne gi dere en oppsummering fra 2007. Da vil jeg se litt tilbake på valgkampen, litt om arbeidet så langt i fylkestinget og litt om forventninger i 2008.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Valgkampen ble god for Venstre. Det skyldes ikke minst arbeidet i valgkamputvalget, som ble ledet på en utmerket måte av Geir Helge Sandsmark. I tillegg til ham besto valgkamputvalget av styrets kontakt Berit Caroline Haaland, Anders Akselsen med ansvaret for å oppdatere nettsidene, samt de fire første kandidatene på fylkestingslista;
1. Sindre Westerlund Mork, 2. Marta Daltveit Lindås, 3. Ulf Trenum, 4. Finn-Erik Blakstad.

Valgkamputvalget ble godt samkjørt på saker og budskap og det opplegget Sandsmark la opp til, gjorde at vi fikk gjennomført en meget god valgkamp. Dette er noe å bygge videre på til neste gang, selv om det er mulig å bli en god del flinkere til å involvere lokallagene.

Resultatet ble at vi igjen kom inn på fylkestinget med undertegnede som representant. Ut fra min manglende erfaring fra fylkespolitikken, lot vi være engasjere oss så veldig i forhandlingene om posisjoner. I ettertid kunne vi nok gjort det i større grad selv om vi kan si oss relativt godt fornøyd med resultatet.

Ser jeg tilbake så kunne det vært en mulighet for å komme i en flertallsposisjon i en borgerlig/sentrums koalisjon, men den muligheten ble dessverre ikke fulgt opp godt nok. Når det er sagt så skal jeg gå inn på de to konkrete forslagene vi fikk og det valget som ble gjort av gruppa i dialog med fylkesstyret.

Vi fikk ganske tidlig et tilbud om valgteknisk samarbeid med FrP. De manglet en representant for å få tre plasser i de to hovedkomiteene samt fylkesutvalget. Jeg inngikk en avtale med dem om det med forbehold om godkjenning av partiet.

Etter noen dager kom styringsflertallet med Ap på banen. De hadde funnet ut at V og Pp sammen med styringsflertallet (Ap, SV, Sp og KrF) ville gi dem en ekstra plass. Etter en dialog innad i partiet og med de to blokkene, så godkjente gruppa til slutt en avtale med FrP hvor vi fikk en fast plass i hver av hovedkomiteene og FrP fikk plassen i fylkesutvalget. Dette er nok det maksimale vi kunne forvente å få med vårt utgangspunkt. Vår prioritet var plasser i komiteene og FrP ga klart uttrykk for at de prioriterte fylkesutvalget.

Tanken bak en slik løsning for Venstre er å få engasjert flest mulig personer rundt meg som fylkestingsrepresentant slik at dette ikke blir et "one-man-show", men bidrar til å involvere flere personer og bygge en bredere politisk plattform og et større engasjement i fylket. Når vi valgte å nedprioritere fylkesutvalget, så skyldes det nettopp at der måtte jeg ha tatt plassen.

Etter en dialog mellom partiene i opposisjonen, lagde Venstre, Høyre og FrP også en valgteknisk plattform som sikret Venstre flere plasser i ulike andre styrer og utvalg.
Dermed fikk vi utvidet antall personer som er involvert i politikken og vi opprettet et gruppestyre som består av meg og Venstres fire vara samt fylkesstyret, men hvor leder og de to nestlederne har en spesiell forpliktelse til å møte på gruppemøtene i forkant av fylkestinget.

Det praktiske resultatet er at den erfarne tidligere fylkestingsrepresentanten Marta Daltveit Lindås, (1. vara til fylkestinget) har fått fast plass i Opplæring, kultur og helsekomiteen samt verv/varaplass i en del andre styrer/underutvalg som har oppgaver innenfor disse områdene.

Så valgt vi å gi den faste plassen i Samferdsel, næring og miljøkomiteen til den politisk ferske men veldig engasjerte Finn-Erik Blakstad (3. vara til fylkestinget). Han får tilsvarende verv/varaplass i en del andre styrer/underutvalg som har oppgaver innenfor disse områdene.

Undertegnede fikk noen varaplasser i "helhetlige" utvalg, som fylkesutvalget, Ulf Trenum
(2. vara til fylkestinget) fikk varaplass i Kontrollutvalget og Geir Helge Sandsmark fikk også noen verv/varaplasser på enkeltområder.

Det har ikke vært anledning til å gripe fatt i de store sakene i høst, men vi valgte å legge fram vårt eget budsjett. Her prioriterte vi innholdet i skolen samt kultur og næringsutvikling. Vårt forslag ble selvsagt nedstemt og vi valgte denne gangen å subsidiært støtte flertallets budsjett.

Vi hadde laget fem verbalforslag til budsjettet og alle fem valgte fylkestinget å oversende til de to fagkomiteene. Dermed har vi muligheten til å følge dem opp og argumentere for dem på nyåret når de blir lagt fram for behandling i komiteene med fylkesrådmannens vurdering.

Fra årsskiftet har jeg (etter godkjenning i gruppa) én arbeidsdag i fylket. Det blir mandager. Denne muligheten skyldes resurser til frikjøp og andre aktiviteter som gruppa og den enkelte representant er tildelt av fylkestinget. Vi skal prøve å bruke denne muligheten til beste for politikkutvikling i Østfold slik at det kan "smitte av" på fylkeslaget og lokallagene.

Vi kommer til å avholde åpne gruppemøter i forkant av fylkestinget, og vi skal prøve å ha fellesmøte mellom gruppeleder og de to komiterepresentantene på mandager i forkant av komitemøtene. Dermed kan vi bruke muligheten vi har til å diskutere sakene mer inngående, skape mer helhetlig politikk og involvere flest mulig i prosessene.
Noen ideer vi skal følge opp i 2008 sammen med våre lokale folkevalgte og lokallag, er en høringsrunde om skolepolitikk og en høringsrunde om fylkesplanen.

Videre ønsker vi å invitere til nettverk mellom fylkestingsgruppa og de lokale folkevalgte. Er du en av dem så ta kontakt. Jeg tenker da spesielt på de fire satsingsområdene miljø, skole, næring og sosialt ansvar. Hva kan vi sammen gjøre for å skape gode resultater lokalt?
Det kommer helt sikkert til å være mange andre ting å ta tak i også, men vi lover å komme tilbake med ulike initiativ over nyttår.

Mine kontaktpunkter i fylkespolitikken er:
E-post: [email protected]

Da gjenstår det bare å ønske dere et godt nytt år i 2008 med mange liberale muligheter.
Så håper jeg at vi snakkes og at jeg ser mange av dere på årsmøtet i Østfold, 8.-9. februar.

Sindre Westerlund Mork, Gruppeleder i fylkestinget for Østfold Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**