Drammen Venstre villig til å vurdere piggdekkavgift for å bedre luftkvaliteten

Det er defensivt av ordføreren når han sier at piggdekkavgift ikke skal vurderes, sier Asgeir Osnes. Andelen som kjører piggfritt må opp på minst 90 % innen få år. Dersom dette ikke skjer og andre tiltak ikke får ned svevestøvnivået i Drammen nok, må politikerne i Drammen også være villig til å vurdere piggdekkavgift.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I dagens utgave av DrammensTidende tas det både opp i lederen og i et redaksjonelt oppslag den dårlige luftkvaliteten i byen vår. I det redaksjonelle oppslaget erklærer Ordfører Tore O. Hansen piggdekkavgiften som politisk død. Drammen Venstre støtter ikke dette synet.

Vårt felles miljø og folks helse og trivsel er viktigere for Drammen enn en avgift på bruk av piggdekk i Drammen, sier leder i Drammen Venstre og nestleder i bystyrekomiteen for byutvikling og kultur Asgeir Osnes. Skal Drammens omdømme og miljø bedres må vi være villig til å vurdere alle de virkemidlene vi har tilgjengelig. I Oslo og Trondheim har piggdekkavgiften redusert bruken av piggdekk samtidig som luftkvaliteten er bedret.

Biltrafikk

Foto: Microsoft

I Drammen er det veitrafikken og oppvarming av boliger og næringsbygg som bidrar mest til klimagassutslipp og dårlig luftkvalitet. Globale klimaendringer kan føre til alvorlige økologiske og helsemessige skader, og kan få store negative økonomiske ringvirkninger.
Dårlig lokal luftkvalitet kan medføre helseskader og forverrede astma- og allergireaksjoner, luftveisinfeksjoner, hjerte- og lungelidelser, og fremskynde død blant utsatte pasientgrupper.

I forbindelse med Bystyrets behandling av budsjett for 2008 ble det med stemmene fra Venstre, KrF, Drammen Byliste, H og FrP (samarbeidspartiene) vedtatt å revidere miljø-, energi- og klimahandlingsplanen for Drammen med målet å utvikle Drammen til "Norges miljøhovedstad". Dette fordrer ambisiøse mål — og at alle virkemidler vurderes tatt i bruk.

Det er defensivt av ordføreren når han sier at piggdekkavgift ikke skal vurderes, sier Asgeir Osnes. Andelen som kjører piggfritt må opp på minst 90 % innen få år. Dersom dette ikke skjer og andre tiltak ikke får ned svevestøvnivået i Drammen nok, må politikerne i Drammen også være villig til å vurdere piggdekkavgift sier Osnes.

Venstre fikk samarbeidspartiene med på å be rådmannen om å utrede opprettelsen av et kommunalt ENØK-fond som kan bidra til å skifte ut gamle ved-, olje- og parafinovner med mer rentbrennende enheter etter samme modell som tidligere har vært gjennomført i Oslo, Trondheim og Bergen. Sammen med bl.a flytting av godsterminalen, satsing på fjernvarme, bedre renhold av gater, veier og torg samt ytterligere satsing på vintervedlikeholdet og kollektivtrafikken, kan Drammen nå målet om en luftkvalitet som ikke forringer vår trivsel og skader vår helse avslutter Osnes.

Les oppslag Venstre i harnisk etter miljøutspill i DrammensTidende 06. januar -08.

Asgeir Osnes

Foto: Claus Haals