Svak budsjettbehandling i Grorud

Budsjettbehandlingen før jul i Grorud bydel forbauser oss i Grorud Venstre. Ikke nok med at dokumentet som skulle vedtas knapt inneholdt tall, men det ble heller ikke behandlet i de folkevalgtes komitéer, skriver Linn Beate Kaald Thoresen i Akers Avis Groruddalen 4. januar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Dokument, program

Foto: Microsoft

Behandling av budsjettet i politikernes fagkomitéer innebærer at de folkevalgte kan gjennomgå forslagene grundig, foreta egne undersøkelser, egne utregninger, “sove på det” og lage bedre alternative forslag. Dette ble altså hoppet over i årets budsjettbehandling i Grorud bydel. Det ansvarlige politiske flertallet og bydelsdirektøren syntes det var tilstrekkelig å gå nesten rett på vedtak av årets viktigste politiske dokument. Sånn fra sidelinjen synes jeg dette svekker budsjettbehandlingens demokratiske forankring. BU-leder har uttalt til pressen at budsjettet gikk rett i BU etter anbefaling fra bydelsdirektøren. Det var en stor ansvarsfraskrivelse fra Arbeiderpartiets mann ved roret i Grorud, for bydelsdirektør Helge Jagmann har ikke stått på noen liste for å få denne makten. Jeg er glad for at BU-leder forsikret i lokalpressen at budsjettet skal behandles i komitéene neste år.

Som sagt, så synes jeg også at budsjettdokumentet var uhyre svakt. Det var en redaksjonelt behandlet, god tekst som presenterte en politisk linje, men dokumentet inneholdt altfor få tall. Det var såpass få tall at jeg vil kalle utvalget “en smakebit”. Bydelspolitikerne har vært på en budsjettkonferanse tidligere i høst, hvor jeg har oppfattet at de har fått servert flere tall, men det burde være åpenbart at dette dokumentet ikke er godt nok. Det lille dokumentet på 59 sider inneholdt også en økonomiplan for hele fireårsperioden. Dette burde vært behandlet mye mer grundig. Budsjettet burde også behandles i åpenhet i det politiske systemet, det vil si i komitéene og i en åpen budsjettkonferanse. Det er vel ikke noe farlig å gi vanlige folk mer innsyn og innflytelse?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**