HVA BØR GJØRES FOR Å FÅ EN BEDRE SKOLE?

Den norske skolen blir angrepet fra mange kanter om dagen. Det største ankepunktet er at elevene ikke lærer nok. Noen mener også at elevene bråker for mye, og at lærerne har vanskelig for å holde ro og orden i gruppene. Mange elever har vanskelig for å drive selvstudium; de vil heller drive med andre ting enn å studere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Teknologi, pc

Foto: Luth

På bakgrunn av at jeg har undervist på ungdomstrinnet i mange år, og at jeg har kontakt med mange lærere og også elever både her i Sande og andre steder, vil jeg forsøke å nevne noen punkter som etter min mening sannsynligvis vil føre til at læringsmiljøet og skolemiljøet generelt, vil kunne bli bedre:

Elevene har godt av å gå i klasser. Nå er klassestrukturen borte ved mange skoler, og det fører bl.a. til at de elevene som har mest behov for å finne seg til rette i trygge og forutsigbare omgivelser, vil føle en usikkerhet, noe som igjen kan føre til at de mister det faste, sosiale nettverket som de fleste av oss kjenner igjen fra vår egen skolegang. Hvis hele skoledagen er delt opp i diverse grupper, men elevene mangler tilknytning til en klasse, tror jeg de vil miste en trygghet og en tilhørighet som vi alle trenger enten vi er på jobb eller på skolen. Derfor: GJENINNFØR KLASSENE I SKOLEN.

Lærerutdanningen bør være fem-årig. Spesielt innen realfagene som matematikk, fysikk , kjemi og biologi er det generelt ikke gode nok kunnskaper blant de lærerne som i dag går ut i skolen.

Elever og lærere må ha gjensidig respekt for hverandre. Det vil si at både lærer og elever har ansvar for at det blir et godt miljø i klassene/gruppene. Lærerne må være forsiktig med å ironisere og komme med tvetydige bemerkninger i forhold til elevenes prestasjoner, og de må bygge opp et tillitsforhold til elevene. Elevene på sin side må innfinne seg med at i klasserommet er det læreren som må ha det avgjørende ordet, og det utagerende oppførsel ikke kan aksepteres. Her er det selvsagt også viktig at skole og elever må spille på lag. Jeg tror imidlertid ikke at det er realistisk å få trukket de foresatte mer inn i skolehverdagen. De voksne er jo på jobben når barna er på skolen, og da er det ikke enkelt å få tid til å møte opp på skolen. De foresatte skal jo også følge opp barnas fritidsaktiviteter, og hvis de har et par- tre barn, kan det være nok for de foresatte å følge opp disse aktivitetene.

Det må også vurderes om den skolefaglige ledelsen må styrkes. Da tenker jeg generelt på at alle som får en eller annen lederfunksjon i skolesammenheng, bør ha vært gjennom en eller annen form for opplæring i forhold til hvordan skolen fungerer. Skolesamfunnet har sine egne uskrevne lover og regler ved siden av det som er skrevet ned. Mange konfliktsituasjoner kunne vært forhindret hvis alle parter er i "samme verden" når det skal gjøres noe i skolen.

Ja, hadde det vært så enkelt, vil du kanskje sukke!! Det er mulig at jeg er litt naiv, men jeg tror faktisk at hvis de fire punktene jeg har nevnt ovenfor, vil bli realisert, vil vi få en bedre skole. Spesielt det med å gjenopprette klasser i skolen, er viktig å få gjennomført.

Vennlig hilsen

Fred Fredriksen
Leder Sande Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**